Як ми пережили останні три роки: говорять українські дизайнери

24 лютого 2022 року — дата, яка розділила життя мільйонів українців на до та після. Важко усвідомити, але сьогодні вже третя річниця великої війни в Україні. До цієї важливої дати ми запитали у семи українських дизайнерів, які за цей час стали потужним голосом країни в світі, як вони особисто змінилися за останні три роки, чим пишаються і яким бачать наше майбутнє.

Руслан Багінський (RUSLAN BAGINSKIY)

RUSLAN BAGINSKIY — український бренд аксесуарів, заснований Русланом Багінським у Львові 2015 року. Перші головні убори дизайнер виготовляв самостійно, отримавши досвід в артизанальних львівських майстернях, в яких збереглися унікальні технології виробництва. За роки існування бренду капелюхи та кепі бренду з'явилися в гардеробах найвідоміших людей планети, серед яких Ріанна, Бейонсе, Мадонна, Белла і Джіджі Гадід. Бренд RUSLAN BAGINSKIY представлений у всьому світі, однак дизайнер завжди підкреслює своє українське походження.

Руслан Багінський

"Думаю, ми всі дуже швидко "подорослішали". Напевно, головне слово, що спадає на думку — відповідальність. І ця відповідальність не лише за команду та бренд, а й за внесок, який ми можемо зробити для України, — розповідає Руслан Багінський. — Напевно, у найскладніших обставинах найбільше цінуєш прості речі. Я пишаюся тим, що ми працюємо далі. Що вдається створювати щось цінне навіть у найтемніші часи. Дуже надихає відчувати, що людям це потрібно. Звісно, є і знакові досягнення — перемога у конкурсі ANDAM, вироби Ruslan Baginskiy потрапили в національні архіви Франції, ми стали частиною світових турів Бейонсе й Мадонни та створили головні убори для британської королівської сім’ї. Пишаюся, що вдалося здобути такі культурні перемоги".

З оптимізмом дизайнер дивиться в майбутнє і ділиться амбітними планами щодо розвитку бренду: "Для мене майбутнє бренду про баланс між локальним і глобальним. Ми хочемо розширювати нашу присутність у світі, але завжди зберігати зв’язок із українським — з нашими ремеслами, з нашими майстрами, культурною спадщиною. Хочемо робити ще більше цікавих проєктів, колаборацій, експериментувати з форматами та матеріалами. І, звісно, розповідати про Україну через моду".

Світлана Бевза (BEVZA)

BEVZA — один із найвідоміших українських брендів жіночого одягу, заснований Світланою Бевзою у 2006 році. Ключовий підхід дизайнерки до створення одягу визначається вишуканою мінімалістичною естетикою. Витончені чисті силуети та чіткий крій — це основи кожної колекції. Окрім того, бренд досліджує ідею домінування білого кольору в моді і тонко працює з українською автентикою.

Світлана Бевза

"З моменту повномасштабного вторгнення ми зробили з командою так багато роботи, що Resilience для нас — не просто слово, а реальний досвід. Нам вдалося швидко переорієнтовувати бізнес, зробити швидкі відправлення з Європи й розширити команду. Ми зберегли закордонних-ритейлерів мастодонтів, я стала першою в історії України гостею Met Gala, залишили за собою членство в CFDA, — перераховує Світлана Бевза основні виклики й досягнення. — Я пишаюся тим, що нам вдалося зробити українські символи — всередині країни і за її межами — культовими у світі. Колоски, які ми створили 2018 року, калина, яку показали напередодні війни, присвяту метрополітену Києва, який став шелтером для киян під час атак, у вигляді кулону жетону метро — це не просто елементи дизайну, а спосіб збереження української ідентичності. Нас намагаються знищити, але поширюючи національні символи, ми маємо на що спиратися і до чого апелювати. Ми створили культ українського, і це важливо, бо нація починається з людей. Колоски, калина, чорнобривці, щедрики — далі буде".

Спираючись на власний досвід, дизайнерка закликає й інших колег активніше працювати на міжнародних ринках: "Зараз українські бренди отримали унікальний шанс — дефіцит закордонних марок сприяє їхньому розвитку локально. Але важливо не лише займати місце на локальному ринку, а й заявити про себе у світі. Деякі українські колеги вже змогли довести, що їхній продукт унікальний незалежно від країни походження. Майбутнє є, і для цього нам потрібно створювати власну унікальну історію".

Іван Фролов (FROLOV)

FROLOV — бренд одягу, заснований у Києві у 2015 році. Свобода й провокація були рушіями бренду з першої колекції. Головними речами FROLOV можна вважати іконічні корсети й сукні з кришталевою вишивкою ручної роботи.

Іван Фролов

"Це складно визнавати, але я звик до реалій війни, хоча три роки тому навіть уявити такого не міг би. Це не має бути нормою, але стало нею. Єдине, що не змінилося в мені — я й далі приділяю весь свій час роботі, бо бачу, як наш бренд допомагає світу не забувати про Україну", — згадує Іван Фролов останні три роки, за які він встиг дійсно багато.

"Ми успішно переорієнтувались і розширили нашу дистрибуцію на міжнародному ринку. Уклали нові партнерства в Україні, підтверджуючи позитивну динаміку відновлення ритейлу. Одягали світових зірок, тричі показали колекції на London Fashion Week і повернулися на Ukrainian Fashion Week, незважаючи на велику війну. Але водночас я щасливий, що ДНК бренду не змінилося навіть за таких обставин: ми продовжуємо експериментувати, досліджувати українську сексуальність та реінтерпретувати нашу культуру крізь призму власного бачення", — додає дизайнер, а також інтригує, що до десятиріччя бренду FROLOV готує великий міжнародний проєкт.

Лілія Літковська (LITKOVSKA)

LITKOVSKA — український бренд, заснований у 2009 році. Дизайнерка Лілія Літковська пропонує гардероб для жінки, яка може бути одночасно тендітною і жорсткою, неймовірно ніжною і дуже сильною, чуттєвою та строгою. Девіз бренду: "немає неправильного боку". За час свого існування марка показала понад 100 колекцій, Ліля Літковська брала участь у більш ніж 20 колабораціях (остання з фотографом Ніком Найтом) та отримала 10 індустрійних нагород. Купити LITKOVSKA сьогодні можна у 16 країнах світу, а серед шанувальниць бренду — Наомі Кемпбелл, Розалія та Ріта Ора.

Лілія Літковська

"Я вже ніколи не буду такою, як раніше. Війна загострила відчуття цінностей — Батьківщина і нація стали понад усе. Змінилося сприйняття часу, стосунків, зустрічей із близькими. Обійми стали цінними, наче подорож на край світу, підтримка військових і тих, хто допомагає, — безумовною. У мені з’явилося ще більше емпатії, але водночас і більше внутрішньої твердості. Важливо зустрічати щирих людей із честю й іти з ними далі. Це як сходження на вершину — воно потребує правильного оточення".

"LITKOVSKA виріс і змінився разом із країною. Ми зберегли свою ідентичність, продовжили працювати та розширили присутність у світі. Наші речі з’явилися у нових магазинах, особливо в Азії. Лише в Японії бренд представлений у 15 крамницях. Ми повернули продажі в Америці, почали створювати артінсталяції та брати участь у проєктах, які виходять за межі моди. Нас знають і підтримують у Нью-Йорку, Токіо та інших світових столицях. Важливим стало збереження ремесел і підтримка майстрів. Це був складний шлях, але команда продовжує працювати, і це головне".

"Пишаюся тим, що ми не зупинилися. Що бренд продовжує жити, що він звучить у світі. Пишаюся благодійними колабораціями, які допомогли закрити важливі збори та підтримати соціальні ініціативи. Пишаюся тим, що повернулася до України 15 вересня 2022 року і була поруч із командою. Пишаюся своєю мамою, яка пройшла через Бучу і своїм прикладом допомогла іншим врятуватися. Пишаюся тим, що українська мода стала ще сильнішою".

Катя Сільченко (the COAT)

the COAT — український бренд, заснований дизайнеркою Катею Сільченко. Ідея створювати одяг народилася взимку 2014-го — у розпал Майдану з чорними клубами диму над столицею. Саме тоді Сільченко зрозуміла, що хоче робити одяг, який радуватиме жінок, підкреслюватиме їхню крихкість і водночас буде надійним захистом. Сьогодні the COAT — один із найпопулярніших брендів серед українок, який все активніше розвивається у світі.

Катя Сільченко

"24 лютого 2022 року я залишилася вдома і вдячна за трансформації, що відбуваються зі мною в Україні. Останні три роки довели мені, що COVID-19 ми даремно вважали викликом. У 2025-й я увійшла більш впевненою, свідомою своїх дій і рішень. Війна зробила нашу країну й мене як її частину зовсім іншими".

"Моє завдання сьогодні — максимальна локалізація виробництва й вихід із власними шоурумами в інші країни. Так, я ще виробляю кашемір та взуття в Італії, але маю намір це змінити. Одяг — це інтернаціональна мова, я буду розмовляти нею, але в цій мові повинні бути хоча б кілька українських літер, а краще слів. За останні кілька років я вивчала попит на the COAT в інших країнах, за допомогою поп-апів, тож можу сміливо сказати: на якісному рівні українські бренди спокійно конкурують із західними, ми ще програємо у впізнаваності, але в нас є шанси впоратися й з цим".

"Під час моєї останньої поїздки до Італії місцеві виробники були вражені, Україна не купувала стільки тканини та фурнітури, як зараз. На мою думку, нам все ще не вистачає фінансової дисципліни, вміння працювати з командою, навичок структурування та масштабування процесів, але я бачу, як локальні бренди виростають у національні компанії, відсутність більшості західних марок під час перших років війни дала нам можливість повірити у власні сили", — оцінює дизайнерка перспективи всієї модної індустрії сьогодні.

Ельвіра Гасанова (GASANOVA)

GASANOVA — український бренд, який був заснований у 2013 році в окупованому сьогодні Донецьку. Дизайнерка Ельвіра Гасанова спеціалізується на одязі для особливих подій: речі її марки є в гардеробах Джіджі Гадід і Кортні Кардаш'ян. Саме GASANOVA найактивніше відкриває власні офлайн-простори всередині країни і в європейських містах.

Ельвіра Гасанова

"Ці роки змінили всіх нас. Я стала більш стійкою, навчилася швидше ухвалювати рішення, брати відповідальність і діяти без страху. Раніше я сприймала моду як мистецтво та спосіб самовираження, але сьогодні розумію, що це ще й важливий інструмент підтримки національної ідентичності, економіки та нашого духу", — аналізує свій шлях дизайнерка, показ якої нещодавно став вірусним в соцмережах завдяки співпраці з відомими українськими танцівниками.

"GASANOVA — це про особливі речі для особливих моментів, і я хочу, щоб наш бренд асоціювався не лише з розкішним вбранням, а й зі стилем життя. Ми плануємо розширення на ринок США, відкриття бутика, збільшення частки кастомізації та роботи з VIP-клієнтами. Також хочемо більше експериментувати з матеріалами та впроваджувати sustainable-підхід у виробництві — планів багато, треба тільки ще більше годин у добі".

Валерія Гузема (GUZEMA Fine Jewelry)

GUZEMA Fine Jewelry — ювелірний бренд, народжений в Україні у 2016 році. Його дизайн вирізняє лаконічність у поєднанні з цікавими деталями. Засновниця марки Валерія Гузема — одна з найактивніших волонтерок в українській модній індустрії та призерка Vogue Talent Prize у номінації Resilience and Social Impact.

Валерія Гузема

"За цей час бренд, як і кожен член команди, здається, прожив декілька різних життів. Іноді здається, що весь калейдоскоп подій, перемог і труднощів був не з нами. Тим не менш, я дуже пишаюся тим, що попри все нам вдалося відкрити два бутики, глобалізуватися та вийти на американський ринок, потрапити в образи світових зірок, випустити першу чоловічу колекцію, дати старт культурному проєкту і створити нові прикраси-бестселери. Якщо щось і не вдалося — ми навчилися бачити в цьому ресурс і точку для зростання", — підбиває підсумки останніх трьох років Валерія Гузема.

"Майбутнє української модної індустрії — сильне, усвідомлене та впливове. Війна загострила наше розуміння цінностей, і це відображається в дизайні, підходах до бізнесу та комунікацій брендів. Українська мода вже не просто про естетику — вона про глибинні сенси, не зосереджується на бажанні бути як хтось, а впевнено диктує власні правила. І світ це помічає. Я впевнена, що далі ми лише закріпимо свої позиції, ставши ще більш упізнаваними та впливовими".

Популярне на VOGUE