Художник Ай Вейвей — про силу мистецтва, Україну та відсутність страху

ART
19 вересня

У Павільйоні 13 на ВДНГ відкрилася виставка всесвітньо відомого художника Ай Вейвея. Проєкт "Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле" являє собою металеву інсталяцію, обтягнутою нібито військовою тканиною (насправді ні) і пофарбованою митцем у білий колір. Редакторка культури Vogue Ukraine Дарія Слободяник зустрілася із зірковим художником та поговорила про те, чому йому важливо бути в Україні під час війни; про Київ, Харків та любов Ай Вейвея до котів.

image
Ай Вейвей, фото Vic Bakin

"Я не боявся їхати в Україну — у мене міцні нерви, я багато чого пережив. Але всі мої друзі глибоко схвильовані цією поїздкою".

68-річний китайський художник Ай Вейвей, визнаний журналом Art Review одним із найвпливовіших митців світу, активіст, дисидент і син дисидента — китайського поета Ай Ціня, якого влада свого часу вислала разом із родиною майже на 20 років до кордону з Північною Кореєю, — говорить тихо, повільно, добираючи слова. Ми зустрічаємося в залі Павільйону 13 — культурному просторі на ВДНГ, де вже за годину відкриється його перша персональна виставка в Києві та відбудеться публічне інтерв'ю митця з ветераном та правозахисником Максимом Буткевичем, який два роки провів у російському полоні.

Виставка "Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле"

У те, що Ай Вейвей не боїться перебувати в Україні, я вірю: у свій попередній приїзд влітку митець вирушив на Харківщину, де відвідав позиції військових батальйону "Хартія" (і встиг дати інтерв'ю письменнику й військовослужбовцю "Хартії" Сергію Жадану, сидячи на площі біля харківського Держпрому, в який неодноразово влучали російські снаряди). На Харківщину Ай Вейвей поїхав, щоб зняв документальне кіно. Ну а в той час, коли Ай Вейвей під'їжджає до Павільйону 13 на ВДНГ, де на нього чекають кілька журналістів, у Києві лунає сигнал повітряної тривоги, але художник реагує на нього буденно.

Ці воєнні поїздки у 2025 році — його перші візити в Київ, але не перша спроба. 2010-го художник мав прилетіти в столицю України на запрошення PinchukArtCentre, щоб доєднатися до журі міжнародної премії Future Generation Art Prize. Але на контролі в аеропорту Пекіна його зупинили офіцери й заборонили залишати країну — вперше в його біографії. За рік Ай Вейвей був заарештований і провів під вартою 81 день за сфабрикованою справою, а насправді за критику влади та систематичні мистецькі проєкти-викриття.

Ай Вейвей

Робота над київською виставкою "Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле" тривала майже два роки. Ай Вейвей зізнається, що найбільшим викликом було те, що "російсько-українська війна досі триває, і всі задуми мали пройти перевірку на локальний контекст". "Кожна ідея, що спадала мені на думку, мала пройти через складний аналіз: як це сприймуть в Україні, чи це не буде вразливим для аудиторії, чи це етично. Але, на щастя, ми мали організацію Ribbon, команда якої допомогли зануритися в контекст".

Виставка Ай Веявея проходить в особливій локації. Залитий вересневим сонцем Павільйон 13 на зелених полях ВДНГ — це відреставрована студією "Форма" радянська споруда, побудований в 1960-х для демонстрації досягнень народного господарства Донбасу. Тепер тут розташовано "Павільйон культури" — простір для виставок, концертів та освітніх подій.

В основному залі на кілька місяців виставки Ай Вейвея поселились три величезні сферичні форми, відлиті в нью-йоркській студії митця. Їх Ай Вейвей вже використовував у роботі Divina proportione 2004 року — це металеві сфери, натхнені ілюстраціями Леонардо да Вінчі. Для Ай Вейвея ці сфери символізують сталі уявлення про ідеали порядку та раціональності. Для київської виставки кожну зі сфер обтягнули камуфляжними сорочками, покритими білою фарбою, — зрозуміле посилання до військових подій в Україні.

Виставка "Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле"

Ще до відкриття виставки ідея інсталяції з військовою формою викликали критику з боку українського суспільства, адже для України військова форма — символ захисту і боротьби, а пофарбована у білий колір, вона може сприйматися як образ чи знак капітуляції. Проте роботу Ай Вейвея не варто розглядати буквально — бо якщо роздивитися цю тканину уважно, стає зрозуміло, що це не військовий камуфляж, а зображення… котів.

"Я придумав і розробив цей принт, а виготовили тканину на фабриці в Китаї", — розповідає Ай Вейвей. — З неї були пошити кітелі, що нагадують українську військову форму — зроблені за тими ж мірками і лекалами, ми спеціально просили партнерів вислати їх нам. Але насправді на тканині зображені коти. Це все мої коти — за своє життя я врятував їх не менше 40. Я просто дуже люблю котів і вважаю, що ці тварини теж сильно потерпають під час трагічних подій".

Виставка "Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле"

Як завжди, роботи китайського митця символічні та багатошарові. Один із найвідоміших творів Ай Вейвея — інсталяція "Насіння соняха" 2010 року. Тоді він засипав підлогу галереї Tate Modern у Лондоні насінням соняхів з порцеляни, вручну розписаним китайськими робітниками. Відвідувачі ходили просто по насінню, яке мало вигляд вишуканих прикрас, а насправді було втіленням рефлексії Ай Вейвея про експлуатацію робітників. У київському проєкті, пофарбувавши нібито камуфляж у білий колір, Ай Вейвей міркує про реальність та ірреальність, дезінформацію та те, як ми оманливо сприймаємо світ.

Художник зізнається, що саме тому йому було важливо бути присутнім у Києві та побачити реальне життя на власні очі. "Україна зараз — найбільш непередбачувана арена війні у світі. Так, ми дивимося новини, але забуваємо, що за ними реальні люди. Я приїхав сюди та поговорив із ними — фермерами, військовими, художниками. Я запитував: за що вони борються? Як митець я завжди займався темою прав людей, тому я тут, щоби перевірити себе: чи дійсно я борюся за це — за захист прав? Чи збігається реальність та мої уявлення про неї?"

Ай Вейвей

Коли у фіналі я запитую, якою він бачить роль митців у війні, художник каже, що йому близький підхід документалістів або дослідників. "Я все життя вивчаю трагедії: робив розслідування про жертв землетрусу в Сичуані (він стався 2008 року і серед інших забрав життя тисяч дітей через обвал шкіл, побудованих із неякісних матеріалів. Ай Вейвей провів розслідування і звинуватив чиновників у корупції та приховуванні реальних фактів трагедії, за що його почали переслідувати. —Прим. ред.); досліджував умови життя біженців з Китаю. Я впевнений, що мистецтво може розповідати світу про людські трагедії — такий мій шлях".

Виставку реалізовано за ініціативи міжнародної організації RIBBON International, яка опікується культурними проєктами в Україні під час повномасштабної війни.

Виставка "Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле" триватиме в Павільйоні 13 у Києві до 30 листопада

Фото: Vic Bakin

Популярне на VOGUE