27 червня в межах Leopolis Jazz Fest відбувся традиційний паблік-ток Vogue UA. Цього разу він був присвячений майбутньому моди після пандемії і викликам, з якими індустрія стикнулася за останній рік. Його учасниками стали директор відділу моди Vogue UA Веня Брикалін, а також представники київського ЦУМу — маркетинг-директорка Маруся Коваль і баїнг-директорка Ольга Чайка.
Свій виступ Веня Брикалін почав з розповіді про момент, що став переломним для всієї індустрії, — Тиждень моди в Парижі сезону осінь-зима 2020/21, коли пандемія вже прийшла в Європу. У підсумку він став останнім у тому форматі проведення показів, до якого всі звикли за останні 60 років. Апогеєм же цього Тижня вважається шоу Balenciaga, яке до певної міри виявилося пророчим.
"Вони зробили геніальний художній жест, збудувавши декорації у вигляді затопленого басейну, що в багатьох асоціювався зі всесвітнім потопом, що зносить усе на своєму шляху. Вийшов такий собі реквієм за мрією, — розповідає директор відділу моди Vogue UA. — І хоч багато хто тоді жартував про коронавірус, не розуміючи ще всіх масштабів трагедії, Balenciaga в результаті передбачили цей переворот у всьому". За останній рік змінилося життя всіх пов’язаних з fashion-бізнесом людей — ритейлерів, дизайнерів, баєрів, адже змінилося життя їхніх покупців і клієнтів.
Потім Веня Брикалін розповів про зміни в streetstyle-напрямі. Оскільки покази нині відбуваються переважно в онлайновому форматі або без гостей, модні інфлюенсери тепер наввипередки демонструють нові образи на своїх сторінках в Instagram. Саме цей майданчик за останній рік перетворився на справжню вітрину модних трендів — тільки тепер Леоні Ганне, Каролін Даур та інші не поспішають на шоу Prada міланською бруківкою, а ретельно збирають і демонструють образи, не виходячи з власних спалень. Водночас у репортажах стритстайл-фотографів нарешті стали з’являтися реальні жителі Парижа, Лондона чи Мілана, які просто поспішають у своїх справах, а не вбираються заради модного показу. "До речі, Анна Делло Руссо ще 2018 року заявила, що вона більше в стритстайл не грає, — підсумував Веня Брикалін. — А сама ідея моди як марнославного заняття нині викликає дедалі меншу цікавість".
Природно, що пандемія вплинула й на наш гардероб. Найпопулярнішою стала концепція WFH (Working From Home), коли наше публічне життя обмежилося камерою в ноутбуці для виходу в зум заради спілкування з колегами. Наприклад, одним з ключових став стиль "атлеже", побудований на поєднанні звичного міського одягу з елементами спортивної форми. Досить швидко після старту пандемії Instagram заполонили знімки дівчат, що почали носити маскулінні жакети з тренувальними штанами, а білі формальні сорочки зі зручними велосипедками. Також епідемія CoViD-19 дала модній індустрії змогу сповільнитися, а головною ідеєю став рух Slow Fashion. Модні доми почали скорочувати обсяги виробництва, хоча до цього могли випускати до 12 колекцій на рік, а покупці нарешті знайшли час прислухатися до себе й без поспіху розібратися, що саме їм потрібно, якими вони себе бачать і відчувають. Дедалі більше людей нарешті дійшли висновку, що ліпше купувати менше речей, але вищої якості.
Про свої спостереження щодо змін в уподобаннях українських клієнтів розповіли Маруся Коваль і Ольга Чайка. За їхніми словами, два локдауни кардинально відмінні між собою. Якщо навесні 2020-го люди масово скуповували спортивні костюми, різноманітний домашній одяг і все, що геть не обмежує рухів, то за рік усі прагнули свята. У березні 2021-го серед лідерів продажу був ошатний і святковий одяг — від суконь з пір’ям до запаморочливого взуття Mach&Mach, декорованого стразами.
Змінилися й способи комунікації з клієнтами — люди дедалі більше почали замовляти онлайн, але водночас потреба приміряти потенційні покупки все одно залишилася. Хтось замовляв доставу додому, а комусь було зручніше приїхати в універмаг і в одному місці приміряти все, що сподобалося на сайті на сайті tsum.ua. Саме тоді з’явилася зона Click&Collect, у якій можна було записатися на певний час і з дотриманням всіх правил безпеки поміряти замовлені речі. "Спершу ми зробили цю зону на нашому паркованні, щоб клієнт навіть не заходив до універмагу, — розповідає Маруся Коваль. — До нового локдауну ми вже встигли підготуватися ґрунтовніше й оформили її на другому поверсі, зробивши більшою і комфортнішою. Сьогодні, коли ЦУМ працює в повноцінному режимі, цей формат шопінгу все одно лишається популярним серед наших клієнтів".
Ольга Чайка додає, що завдяки локдауну універмаг істотно розширив асортимент, присвячений товарам для дому й декору: "Наші клієнти залишилися в чотирьох стінах і їм потрібно було оточити себе красою й затишком. Ми оперативно відреагували на цей дедалі більший попит і зробили все, щоб у власних домівках вони почувалися максимально добре". Також команда ЦУМу підтвердила слова Вені Брикаліна про те, що люди стали більш обмірковано ставитися до шопінгу й нарешті роблять ставку не на кількість, а на якість. І це дуже тішить.