З легкої руки королеви Вікторії з’явилася й поширилася тенденція до "білого весілля" — це сталося в середині XIX століття. Потім цей тренд підхопили в Голлівуді й у королівських сім’ях — дедалі частіше до шлюбу йшли в білосніжних сукнях. Нині ж білу весільну сукню вважають класикою. Vogue.ua розповідає історію білої весільної сукні — від Вікторіанської епохи до фінальних виходів у колекціях дизайнерів на Тижні моди.
За своє життя королева Вікторія задала два найбільші модні тренди: одяг у глибокому чорному відтінку для жалоби й білі весільні сукні. (Попри те що чорний колір використовували на похорон у західному світі із часів Римської імперії, королева Вікторія вивела його на новий рівень.) До неї королівські наречені виходили заміж у весільних сукнях різних відтінків, до того ж червоний колір був одним з найпопулярніших, тоді як білі сукні вдягали до суду.
Для свого весілля з принцом Альбертом 10 лютого 1840 року прихильна до моди королева Вікторія вибрала нетрадиційну сукню й квітчасту корону. За її словами, весілля стало найщасливішим днем у її житті. Сукню пошили з кремового шовкового атласу Spitalfields і прикрасили воланами з мережива Honiton на шиї й рукавах. Її образ досі вважається "класичним" силуетом весільної сукні на заході.
Після весілля королеви Вікторії й принца Альберта інші європейські лідери брали з них приклад. Нові сукні були особливо розкішні: прання одягу оподатковували в XIX столітті, а білі сукні було важко підтримувати в належному стані. На відміну від нинішніх традицій, весільні сукні вдягали кілька разів упродовж життя, навіть королева Вікторія з’являлася в ній на інших заходах. Оскільки білі сукні стали популярні як весільне вбрання, вони набули нового значення — білий колір став означати чистоту, невинність і багатство. До того ж білий відтінок мав гарний вигляд на ранній чорно-білій світлині.
Проте знадобилося ще кілька десятиліть, щоб білі весільні сукні з’явилися й у представників середнього класу в Європі та США. Доти багато жінок просто вдягали свої найкращі сукні в день весілля. Зі зростом добробуту суспільства після другої світової війни та здешевленням виробництва одягу біла весільна сукня стала характерним елементом одруження.
Знімки з весіль багатьох знаменитостей у Голлівуді, а також швидкість і легкість, з якою люди могли їх побачити, допомогли зміцнити уявлення про те, що шлюб потребує білої сукні. Так, у 1956 році фільмування й світлини Грейс Келлі в її весільній сукні з мережива, шовку, перлів і тюлю швидко розлетілися по всій земній кулі, а в 1981 році 750 мільйонів людей спостерігали за тим, як Чарльз, одружився з леді Діаною Спенсер. Наречена вибрала для урочистостей пишну весільну сукню із шовкової тафти кольору слонової кістки з 25-футовим шлейфом від дизайнерів Девіда й Елізабет Емануелів.
Потім з’явилася традиція серед брендів — закривати модні покази білими весільними сукнями. Дизайнери впродовж тривалого часу відшивали весільні сукні для приватних клієнтів, і в першій половині XX століття ці сукні іноді з’являлися на шоу літніх колекцій. Біла весільна сукня Жанни Ланван, призначена для одруження її улюбленої дочки Маргарити Марі-Бланш і графа Жана де Поліньяка в 1924 році, є яскравим прикладом. Хоча ідея закриття кутюрного шоу білою весільною сукнею з’явилася в 1940-х або 1950-х, до 1957 року це стало вже традицією — у статті Vogue за квітень того року йдеться про те, що "весняні паризькі колекції... традиційно близькі до презентації суконь для наречених". Деякі із цих образів стали культовими, наприклад, сукня-кокон Yves Saint Laurent 1965 року.
Сьогодні навіть у культурах, де білі весільні сукні не є нормою, як-от у Китаї — з панівним червоним, що символізує успіх і процвітання, — деякі наречені вдягають білі сукні для офіційних світлин. І хоча білу сукню іноді замінюють білим брючним костюмом, білий колір є найкращим вибором для святкування одруження.
Однак деякі весілля знаменитостей можуть започаткувати нові традиції. Так, рожева весільна сукня Різ Візерспун, яку вона вдягнула у 2011 році, збільшила продаж весільних суконь у пастельних відтінках у деяких відомих весільних бутиках США. А на кутюрному шоу Chanel осінь-зима 2018/2019 модель Адут Акеч закрила показ у м’ятно-зеленому твідовому костюмі. Тепер, через 180 років після весілля королеви Вікторії, можливо, прийшла пора повернути трохи барв великій події.