Геній місця: 5 шедеврів Антоніо Гауді

25 червня 1852 року в Каталонії народився Антоніо Гауді, якому судилося стати великим архітектором і визначити зовнішній вигляд Барселони на тривалі роки. Гауді був відлюдником, жив скромно, родини не мав. Його захоплювала тільки робота: він створював вуличні ліхтарі й лавки, садиби для іспанських магнатів і школи при монастирях, парки й каплиці, а його найвидатніший витвір, Саграда Фамілія, досі не закінчений. У день народження архітектора розповідаємо про його шедеври — нехай цей список буде вашим гідом, коли кордони відкриються й ви зможете поїхати до прекрасної Барселони.

Будинок Бальо, або "Будинок Кісток"

Хто хоч раз був у Барселоні й бачив будинок Бальо на власні очі, точно його не забуде. "Хвилястий", узагалі без прямих ліній фасад; дах, подібний до блискучої луски дракона, колони й балкони як кістки — якоюсь мірою будинок Бальо уособлює квінтесенцію фантасмагоричного стилю Гауді. Раніше це був прибутковий будинок текстильного магната Жозепа Бальо-і-Касановаса, а 1904 року Гауді на прохання заможника реконструював будівлю й повністю переробив її інтер’єр. Всередині будинку, до речі, навіть фантастичніше, ніж зовні: химерні меблі й скульптури, ну а найнеймовірніше — кахлі, якими прикрашено стіни. Завдяки їхнім різним відтінкам тут чарівне світло в будь-який час доби.

Будинок Бальо
2005 року "Будинок кісток" занесли до списку об’єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Кілька останніх десятиріч ним опікується родина Бернатів, тут проводять екскурсії та концерти.

Саграда Фамілія

Храм Святого Сімейства — один з найвідоміших у світі довгобудів: робота над ним розпочалася 1882 року й не закінчена дотепер, оскільки за рішенням авторів проєкту будівництво має здійснюватися тільки коштом приватних пожертвувань. Перший камінь був закладений у 1882 році, тоді над спорудженням працював інший архітектор, проте швидко облишив проєкт, а до справи взявся Гауді. Він повністю змінив початковий план і вирішив будувати храм своєї мрії. Ідея Гауді — відсутність у храмі прямих ліній і кутів і максимальна наближеність до природи (в його основі — геометрична фігура гіперболоїд з м’якими формами). Гауді розповідав, що шукав натхнення в книгах про природу — і саме тому тим, хто споглядає Саграду Фамілію 140 років по тому, храм видається чи то деревом з пишними кронами, чи то химерною твариною.

Саграда Фамілія

Теоретично храм зможуть закінчити до 2026 року. Тоді він стане найвищою у світі релігійною спорудою. Щороку Саграду Фамілію відвідують 2,6 мільйона туристів (принаймні так було до пандемії).

Саграда Фамілія

Парк Гуель

120 років тому, коли цей проєкт задумували, він мав стати модним містом-садом — щось на зразок заміського клубу для заможних жителів Барселони. Але віддалена від центру міста місцевість тоді не приваблювала людей, і в підсумку в розкішних маєтках на території парку, які ніхто не купив, жив сам Гауді і його меценат Гуель. Уже у 1920-ті роки спадкоємці Гуеля продали місце мерії Барселони. Відтоді це парк, який може відвідати будь-який турист і місцевий житель. Під час будівництва парку Гауді надихався природою й намагався максимально природно вписати його архітектуру в горбистий ландшафт. У парку багато надзвичайного — пряникові будиночки при вході, розсипані територією фігури тварин, печери й тераси, але "найінстаграмніше" місце, безперечно, — вигнута лава, декорована численними уламками кахлів, які Гауді з учнями забрав з будівельного сміття.

Парк Гуель

Ель-Капріччіо

Ця вілла розміщується в Кантабрії, на північному узбережжі Іспанії — рідкісний випадок, коли Гауді створив щось за межами Каталонії. Садибу збудовано в 1883—1885 роках на замовлення родича Евсеби Гуеля — того самого мецената, з яким через 15 років Гауді візьметься за створення парку Гуель. Ель Капріччіо — різнокольоровий химерний палац, у якому поєднується каталонська архітектура й мавританський стиль. Його цікаво побачити, тому що це зразок ранньої творчості Гауді. Сьогодні вхід відкритий для всіх охочих, а в саду захована скульптура самого Гауді.

Ель Капріччіо
Ель Капріччіо

Будинок Вісенса

Будинок Вісенса — перший великий проєкт Гауді в Барселоні та ще один приклад його раннього стилю, для якого характерне звернення до арабської архітектури. Це літня резиденція фабриканта Мануеля Вісенса. Особливість будинку в тому, що фасад декорований кольоровими кахлями — так Гауді віддав данину професії Вісенса, який заробляв тим, що продавав кахлі. Сьогодні тут також розміщується музей, а сам будинок занесений до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.


Будинок Вісенса

Популярне на VOGUE