Сьогодні український народ бореться не лише за свої території, а й за право розмовляти рідною мовою, дотримуватися власних традицій та в принципі називатись українцями. У цій реальності особливо важливо глибше вивчати наше коріння та культурну спадщину, популяризувати її у світі. Саме це щодня робить засновниця бренду Nadiia Надія Шаповал — нова героїня спецпроєкту "Сила традицій", реалізованого разом із брендом Zacapa, корені якого сягають 70-х років минулого століття.
Хтось знає Надію Шаповал як модель чи стилістку, але останнім часом головна сфера її інтересів — це розвиток іменного бренду Nadiia, який оживляє українську спадщину через безперервне дослідження культури. Пристрасть до вивчення культурного спадку укорінена в сімейних традиціях Надії. Зв'язок її родини по материнській лінії з колом українських дисидентів 1960-х років є джерелом натхнення та знань, що лягли в основу філософії бренду, де щирість і глибина досліджень ідуть пліч-о-пліч.
"Я не можу назвати конкретний момент, коли вивчення українських традицій стало предметом мого зацікавлення — вони завжди були частиною мого світу, з дитинства. Бабуся постійно влаштовувала коляду, а Великдень я чекала з особливим трепетом щороку, бо святити паски ми ходили на Аскольдову могилу. У нашій вітальні висів портрет Тараса Григоровича в обрамленні рушника, вишитого бабусею, мені співали українських колискових, а в музичній школі я навчалася по класу бандури, — ділиться дитячими спогадами Надія Шаповал. — А ця бандура дісталася мені від мами. Думка про те, що в радянські часи вона обрала саме вивчення гри на бандурі, мене дуже тішить та пояснює, звідки в мені стільки любові до всього українського. Іноді я жартую, що стала класичною українською жінкою з великою кількістю наших патернів, від яких я колися намагалася втекти, а тепер пишаюся та плекаю в собі".
Саме цей бекграунд став основою всесвіту Nadiia, який вивчає Україну з різних боків, не обмежуючись географією чи видами ремесел. Сама Шаповал підкреслює, що поєднання щирості і глибини досліджень вирізняє її бренд. "Nadiia для мене — це невидима мапа, за допомогою якої ми демонструємо крафтові традиції, формуємо новий наратив — мені хочеться не обтяжувати людей історичними референсами, а надихати їх, розповідати про нашу спадщину легко і водночас вписувати її в міжнародний контекст", — додає Шаповал. Її слова підтверджують факти: наприклад, вазу Nadiia х MashaReva сьогодні можна побачити в популярному паризькому ресторані Oursin, який дизайнер Сімон Порт Жакмюс відкрив у Galeries Lafayette на Єлисейських Полях. Також Шаповал демонструвала свої вироби на масштабному ярмарку українських брендів у США I AM YOU ARE, де іноземна аудиторія з величезною цікавістю знайомилася з брендом, розпитуючи всі подробиці створення колекцій.
Але Шаповал цікаво вивчати не тільки іноземну реакцію на її вироби, а й всередині країни. Та сама щирість бренду Nadiia відчувається, зокрема, у візуальній мові — засновниця марки зізнається, що обожнює стриткастинг та знімання з реальними людьми. "Вуличний кастинг дозволяє мені вийти за межі бульбашки, яка є в кожного з нас, побачити різну Україну, познайомитися з новими людьми — для мене це справжнє обличчя країни сьогодні. Я люблю знімати наші предмети в руках людей, дивлюся на їхні реакції. Українці завжди були чутливі до всього, що зроблено руками, ми цінуємо вкладену працю, і мені важливий цей зворотний зв'язок".
Іще одна відмінність Nadiia — матеріал тут вивчають не тільки за музейними колекціями та книжками, а й на місцях. Шаповал зізнається, що її етнографічні дослідження-подорожі разом із другом-фотографом Стефаном Лісовським не тільки цікаві їй для роботи бренду, а й допомагають краще зрозуміти себе: "У вересні 2023-го я відкрила для себе Волинь, а результатом цієї поїздки стала колекція хусток, натхнена традицією в’язання українських протестанток. Ще зі Стефаном ми стали справжніми фанатами Поділля, нещодавно вперше побачили дніпровські пороги і відвідали Хортицю — надпотужне місце в серці України. На Запоріжжя, до речі, ми приїхали вивчати деколь — технологію перенесення зображення, виконаного на спеціальному папері, на будь-які інші предмети. Ще мрію побачити український степ — впевнена, що його сила мене вразить".
Серед місць сили Шаповал одну з головних позицій займає Полтавщина, особливо місто Опішня, відоме своєю керамікою. Саме тут дизайнерка познайомилася з традиційною для цього регіону стравою — качаною кашею, яку в нашому проєкті Надія готує для своїх друзів. На запитання, чому саме цей рецепт, вона відповідає коротко: "Я дуже хочу підкреслити різноманітність української культури, зокрема гастрономічної. Ми всі обожнюємо ті самі Карпати, але чого не озирнутися навколо і не знайти нові місця сили, розказати про них іншим?"
А ще ця страва, за словами дизайнерки, демонструє широту української гостинності: "До цих подорожей я ніколи не бувала на великих сільських святах та весіллях. У нас вдома завжди були гості, але здебільшого це були камерні посиденьки батьків з друзями та філософськими розмовами, любов до яких перейняла і я. Але зараз мені вже хочеться влаштовувати великі свята, об'єднувати людей, зокрема й їжею. На мій погляд, качана каша — саме одна з таких страв, з українською душею".
А ще велика частина української душі — це домівка. Саме щире бажання її облаштувати лежить в основі Nadiia — кожна колекція бренду спрямована на те, щоб зробити її більш затишною, наповнити сенсами, підкреслити нашу ідентичність. "Я не раз чула запитання, чому Nadiia фокусується на предметах побуту, а не одязі. Відповідь проста — мені просто хочеться, щоб українці прикрашали свої оселі витворами українських ремісників. Навіть у найтемніші часи нашої історії українці оздоблювали домівки, навіть в період Голодомору, але радянська доба зробила все, щоб стерти з пам'яті цю національну ідентичність, зробити все однаковим та уніфікованим. Мені хочеться повернути ці звички. Не просто так ще Нарбут писав, що в ремеслі українці знаходять розраду — так було сто років тому, так відбувається і зараз. Я щаслива бачити людей, які знаходять себе в гончарстві чи вишиванні, вивчають старовинні техніки та несуть ці знання далі. Це мій вибір також, і щодня ми будемо популяризувати українське, щоб ніхто і ніколи не міг сказати, що придумав Україну".
Відео: Andriy Zhyzhko
Фото: Kris Voitkiv
Візаж і зачіска: Sasha Vetrova