"Фарба для волосся з 90% інгредієнтів природного походження? Колись це було немислимо": Ана Клюїч в інтерв'ю VOGUE UA

L’Oréal Group багато інвестує в науку та дослідження ще з моменту свого заснування у 1909 році. А протягом останніх 25 років значну частину інвестицій компанія спрямовує на сталий розвиток та "зелені" науки. Редакторка краси українського VOGUE Альона Пономаренко зустрілася в Парижі з Аною Клюїч, віцепрезиденткою L’Oréal Group із досліджень та інновацій у напрямку "L’Oréal for the Future & Green Sciences", щоб поговорити про стале майбутнє краси й те, як інновації створюють його вже сьогодні.

Спілкуватися з науковцями зі сфери краси — зазвичай захопливо. А коли науковиця, ще й менеджерка, що керує глобальними процесами, розмова стає цікавішою в рази. Ана Клюїч закінчила Колумбійський університет за спеціалізацією з генетики та дерматології. У L’Oréal вона вже 18 років. Її робота — створювати високоефективні формули, натхнені природою та дбайливі до планети. І про це вона розповідає азартно, немов переповідає косметичний блокбастер.

Вона зізнається, що її кабінет — це не лабораторія з пробірками та ретортами, — радше стандартний open space. "Але мені дуже пощастило, — додає вона, і її очі запалюються, — просто навпроти мого офісу — дослідницький центр із лабораторіями. І це зовсім інший світ: там можна зустрічатися з технологами, торкатися нових інгредієнтів, бачити нові формули". Ана обожнює спостерігати, як наукові розробки втілюються в життя. "У нашій будівлі навіть є перукарня, де можна побачити, як продукти працюють безпосередньо на волоссі".

Ана опікується зеленою наукою. Ця нова мульдисциплінарна галузь поєднує одразу кілька наукових напрямків. Сюди належать і сталі методи вирощування сировини, і зелена хімія (тобто те, як рослини перетворюються на косметичні інгредієнти), і нові способи отримання сировини, зокрема екоекстракція, біотехнології та ферментація. Головне її завдання — створювати нові інгредієнти й формули, дружні до природи. Як-от інноваційна фарба для волосся Garnier Good Permanent Hair Color, яка містить понад 90% інгредієнтів природного походження, має новий формат упаковки і пропонує новий досвід використання для споживача — фактично це маска, що доглядає за волоссям. "Коли робота над продуктом тільки починалась, це здавалося немислимим, — згадує Ана, — а тепер, бачите, вона існує на ринку".

Фарба для волосся Good Permanent Hair Color, Garnier

У пошуках нових інгредієнтів Ана Клюїч має впевнитися у трьох речах: безпеці, якості та ефективності — як косметичній, так і з точки зору сталого розвитку. "Ми прагнемо, щоб до 2030 року більшість наших інгредієнтів — понад 75% — були отримані з природи або виготовлені з переробленої сировини, — каже Ана. — Важливо, щоб усе добувалося чесно, без шкоди для довкілля, і щоб можна було точно відстежити його походження".

Ана пояснює, як L’Oréal Group втілює принципи зеленої науки на практиці: компанія прагне працювати з партнерами, які займаються регенеративним сільським господарством. Такий підхід не виснажує ґрунт, а навпаки — покращує його якість, скорочує потребу в пестицидах, гербіцидах і воді.

До таких партнерств додаються інноваційні технології, які сприяють ощадливому використанню природних ресурсів: наприклад, футуристичні біокапсули від Interstellar Labs, здатні повторно використовувати до 99% води, або OsmoBloom — розробка французького стартапу Cosmos, що дає змогу отримувати аромати без води, тепла чи хімікатів.

Втім найбільше її захоплює можливість поєднати все це в реальних продуктах. "Отримувати інгредієнти за допомогою регенеративного землеробства, вертикального фермерства, потім трансформувати їх за допомогою зеленої хімії та біотехнологій, замінювати звичні інгредієнти новими й створювати формули, що дарують більше сенсорного задоволення та забезпечують кращу ефективність", — перелічує вона.

Насправді біотехнологічні інгредієнти вже широко застосовуються. "66% інгредієнтів у L’Oréal Group походять із природи або з вторинної сировини, — каже науковиця. — Для такої великої компанії, як наша, це справді значне досягнення, яким ми дуже пишаємося".

Якщо "66%" звучить дещо абстрактно, то конкретні цифри вражають: "Ми використовуємо понад 1500 біоінгредієнтів, що походять від 345 різних видів рослин із понад 100 країн світу", — з гордістю говорить Ана про досягнення L’Oréal Group.

Серед цих інгредієнтів — усім знайомі вітамін С, що увійшов до складу нової сироватки Garnier, та гіалуронова кислота. А також едельвейс, який використовується в лінійці Kérastase Absolu Blond, та центела азійська, що широко застосовується в продуктах La Roche-Posay завдяки своїм відновлювальним властивостям. "Раніше їх отримували синтетичним шляхом, але сьогодні ми маємо біотехнологічні способи їх виробництва", — каже Ана.

Лінійка Absolu Blond, Kérastase

Головним пріоритетом своєї роботи Ана називає інтереси споживачів. Але у вирішенні найсерйозніших проблем шкіри (а продукти L’Oréal працюють, і з такими станами, як проблемна, суха та подразнена шкіра), — дотримуватися принципів сталого розвитку. І допомагати споживачам легко орієнтуватися в обіцянках брендів — зокрема тих, що стосуються ековідповідальності.

"Зараз дуже багато плутанини з маркуванням косметичних засобів: різні маркетингові терміни, різні види сертифікації, екомітки тощо, — пояснює Ана. — Саме тому ми об’єднали зусилля з понад 60 компаніями індустрії для створення EcoBeauty Score — революційної системи, що дозволить всім "говорити однією мовою". Це єдина методологія для оцінки екологічного сліду продукту та його маркування. Тепер, коли споживач візьме в руки продукт від L’Oréal чи іншого бренду, він зможе порівняти рівень його екологічності".

Говорити про методологію в контексті краси — не так яскраво, як про нові технології чи інгредієнти. Але Ані вдається. "Засновник L’Oréal Ежен Шуллер був науковцем — він розробив першу у світі фарбу для волосся, — розповідає вона. — Тож наука — це серце нашої діяльності. І все починається з правильної методології".

Промо першої фарби L’Oréal досі прикрашає історичну штаб-квартиру Дому на rue Royale в Парижі

"Якщо треба щось покращити — спочатку це щось потрібно виміряти, — палко пояснює вона. — Треба розуміти точку відліку та напрям руху". Цей простий принцип справедливий і для решти явищ в житті, — думаю я, поки Ана продовжує розповідь.

"Щоб розробити методики еко-дизайну для оцінки життєвого циклу наших продуктів, ми співпрацювали з CIRAG — інститутом у Монреалі, який спеціалізується на аналізі життєвого циклу, і ще з 11 різними експертами — організаціями, університетами та інститутами". Разом розробили інструмент під назвою SPOT — Sustainable Product Optimization Tool (інструмент сталої оптимізації продукту), який використовується для розробки всіх продуктів L’Oréal у світі. "Ми застосовуємо його для того, щоб кожен новий або оновлений продукт мав кращий екологічний профіль, ніж попередній". Ідеться і про процес виробництва, і про формули, і про пакування.

Група L’Oréal співпрацювала і з французьким гірничим інститутом BRGM (головна державна інституція Франції, яка вивчає надра Землі: ґрунти, мінерали, водні ресурси. — Прим. ред.). Здавалося б, де б'юті-продукти, а де — надра. Але зв’язок прямий. "Багато інгредієнтів, які ми застосовуємо, походять із мінералів", — пояснює Ана. Діоксид титану, оксид цинку, міка (слюда), тальк і оксиди заліза, що використовують для сонцезахисту, кольору й текстури в косметичних засобах, мають саме мінеральне походження. "Тож ми хотіли переконатися, чи ми не виснажуємо запаси мінералів, — каже вона. — І розробили методологію, яка дозволяє правильно оцінювати їхні запаси в природі".

Знаходити ефектні рішення — це ще не все. Важливо впроваджувати їх швидко й ефективно. Крім того, необхідно масштабувати інновації та робити їх більш бюджетними. "Зазвичай на це йде багато часу, — констатує Ана. — Але зараз, в умовах кліматичної кризи, потрібно діяти швидше". І, схоже, це добре вдається. Приміром, душові насадки Gjosa, що дозволяють використовувати на 60% менше води та водночас залишаються дуже комфортними у використанні, вперше представили на виставці CES (Consumer Electronics Show) 2021 у Лас-Вегасі. Сьогодні вони вже встановлені у понад 10 000 професійних салонів Європи та Близького Сходу. Я особисто чекаю, коли Gjosa з’являться у вільному продажу, щоб мати змогу користуватися ними вдома та заощаджувати воду.

Популярне на VOGUE