"Укрзалізниця" запустила жіночі купе

LIFE
13 червня 2023

"Укрзалізниця" в тестовому режимі впровадила перші жіночі купе. Перший в Україні потяг з жіночими купе відправиться 30 червня, квитки поки можна придбати тільки в мобільному додатку. Під час пілотного періоду жіночі купе з'являться на 4 рейсах далекого сполучення, які є серед лідерів за кількістю зареєстрованих скарг та конфліктних випадків з початку року:

"Переходимо від хайпу до справи. Як і обіцяли, запроваджуємо в експериментальному режимі жіночі купе. Далі будемо дивитися на попит та приймемо рішення щодо масштабування цього проєкту на більшу кількість нічних рейсів. Також працюємо над посиленням безпеки в поїздах, скоро анонсуємо ще декілька рішень", — зазначив голова правління АТ "Укрзалізниця" Євген Лященко.

Поїзди з доступними для придбання жіночими купе будуть відповідно марковані у застосунку, а посадка до таких купе буде відкрита виключно жінкам та дітям, яким не виповнилося 6 років. Вартість проїзду в жіночих купе не відрізняється від звичайної.

Передісторія

Нагадаємо, що 15 травня цього року на сайті Кабінету Міністрів України була опублікована петиція про створення жіночих і чоловічих вагонів у поїздах. У петиції йдеться, зокрема, про те, що створення таких вагонів може зробити поїздки безпечнішими. Створенню петиції передував пост користувачки Грішниця у Твіттері, де 24-дівчина дівчина зазначала, що не хоче їхати в купе з трьома чоловіками.

"На довгих маршрутах, коли є необхідність сну у купейних чи плацкартних вагонах, пасажири можуть мати можуть відчувати дискомфорт через пасажирів протилежної статі", — йдеться в петиції на сайту Кабміну. — Непоодинокі випадки неприйнятної поведінки, як-от нав'язлива поведінка, умисні дотики до інших пасажирів тощо. Зокрема, відомі навіть випадки зґвалтування у купейних вагонах. Окрім того, як жінки, так і чоловіки можуть відчувати потребу змінити одяг, що зробити у присутності представника іншої статі неможливо".

Авторка петиції — Ольга Ожогіна. За два тижні петиція набрала необхідну кількість голосів — 25 тисяч. Петицію підтримали українські активістки — зокрема, ГО "Дівчата" та спільнота "Жіноцтво". Водночас у соцмережах українки почали ділитися власними історіями перебування у спільних вагонах, де мали місце неприємні випадки нав'язливої поведінки з боку чоловіків або навіть випадки зґвалтування.

| (@genderindetail)

Відреагувавши на суспільний запит, "Укрзалізниця" наприкінці травня повідомила, що впровадить тестові жіночі купе.

"Наші залізничники уважно вивчили світовий досвід, адже жіночі купе або вагони існують у деяких країнах Азії та були протестовані в Європі. Ми віримо в комплекс заходів, де тривожні кнопки та сигналізація в купе, відеоспостереження, посилене патрулювання і невідворотне покарання за будь-який доведений прояв домагань відіграватимуть ключову роль у викоріненні цього явища", — зазначив голова правління АТ "Укрзалізниця" Євген Лященко.

А як це працює у світі

Голова Укрзалізниці невипадково посилається на міжнародний досвід: існування жіночих та чоловічих вагонів або купе в потягах або метро — вже стала для світу практика. З початку 2000-х років такі вагони існують і мають попит в Індії, Арабських Еміратах — в останніх, зокрема, в метро є суто жіночі вагони. В Японії жінки мають їздити в окремих вагонах вже майже сто років, ініціаторками їхнього створення були студентки.

Можливість забронювати купе тільки для жінок існують і в німецьких поїздах, а варіанти жіночого купе пропонують і в Чехії.

В Україні петиція викликала суспільну дискусію, частина учасників якої підтримала введення вагонів, а інша частина назвала це дискримінацією та сегрегацією.

Кандидатка філософських наук, редакторка порталу "Гендер в деталях" та авторка видання Тамара Злобіна у своїх соцмережах прокоментувала, що введення жіночих купе — один з кроків подолання серйозної та комплексної проблеми.

"Жіночі купе — це невеликий захід, який може вже зараз, швидко, додати безпеки тим жінкам, які її потребують критично. Наприклад, молодій дівчині, яка їде одна зі Львова в Харків. Кнопки безпеки, відеоспостереження, патруль поліції, тренінги для провідників, а також масова просвіта суспільства, посилення покарання за домагання, зміна практик правоохоронної системи, усунення традиції звинувачувати жертву — це довго і системно, і це все робиться і продовжить робитися. Укрзалізниця дуже правильно відреагувала в цьому випадку — і жіночі купе, і відеоспостереження, і посилення інших заходів безпеки".

Популярне на VOGUE