Що потрібно знати про етикет на робочому місці

LIFE
26 лютого 2018

Як поводити себе з колегами, складати ділові листи й наскільки доречною є нещадна критика, розповідає Тетяна Полякова, консультант з ділового, світського й міжнаціонального спілкування.

Як правильно критикувати колег/підлеглих, щоби не образити й отримати користь для справи?

Критика – справа тонка. Критика й суперечки в професійних моментах – це обговорення, робочі моменти. Варто пам'ятати, що особисті аспекти та якості ніколи не обговорюються безпосередньо й прилюдно. Завжди віч-на-віч. Але алегорично, образно, впізнавано, з посиланням на авторитетні експертні думки. Бажано в непрямих обговореннях. І при цьому ніколи в кулуарах. Найскладніше донести прості речі: просте й велике бачиться на відстані. Не дивно, що відділи кадрів все частіше на роль церберів та диктаторів запрошують найманих експертів. І навіть експертів з етикету.

Чи припустимо виправляти помилки в мові колег? Чи можна це робити при всіх?

Ні. Легше діяти алегорично. Наприклад, запустити перевірку чистоти чи якості мови через соціальні мережі чи обговорити відповідний до теми пост в розмові чи чаті. Немов від третьої особи. Ваші старання будуть оцінені гідно. Не дивуйтеся, якщо й у відповідь ви отримаєте обговорення тексту. Уже про ваші помилки.

Чи треба вітатися з усіма, кого зустрічаєш в офісній будівлі?

Привітання очима, добрий погляд – це вже вітання. Нейтральні фрази чи small talk – вже знак уваги. Варто пам'ятати, що завжди є національні особливості й традиції. Корейці чи японці багатозначно мовчать, американці голосно жартують. Золота середина – тонка ювелірна робота. Як і все, що пов'язано з золотом.

Чи потрібно підтримувати small talks з колегами й керівництвом?

Про все й ні про що – це майстерність і дар. Цінується доречність й limited edition оповідань і жартів. Головне, не переказувати шаблонні жарти й новини зі спам-розсилок.

Які подарунки варто дарувати колегам/керівництву з нагоди дня народження?

Точно не набір з краватки з хустинкою з однієї тканини (зауважу, краватка і хустинка завжди повинні мати різний принт: комплект – значить "уніформа"). Нe даруйте те, що хотіли б отримати самі – хіба що в надії на те, що вам це передарують. Ну і правило "Less is more": щирі слова і від руки підписана листівка залишаться в пам'яті і в колекції, навіть коли всі букети й торти будуть забуті. Пляшка шампанського для того, щоб насолодитися в колі сім'ї, правильно й тонко складений букет для дружини чи матері іменинника – все це буде оцінено.

Чи варто привозити сюрпризи з відряджень, і якщо так, то кому?

Тільки не магніти і не мило. Добре підготовлений сюрприз – це ціла логістика. Слова, знаки і жести уваги, невідомо, що дається складніше. Розповідь і обмін враженнями замінює наспіх обрані товари.

Чи треба стукати, заходячи в кабінет до боса? Є думка, що постукати – значить, свідомо припускати, що бос зайнятий в кабінеті чимось неналежним. Але є й думка, що важливо поважати чужі межі.

Стукіт – позначення того, що ви в курсі правил. Правила етикету – перш за все про повагу до себе. Стукіт – це про субординацію. Якщо не стукіт, то фраза "дозвольте увійти". І крок назустріч. За правилами гри!

Чи потрібно в робочому листуванні всередині одного офісу виконувати формальності на кшталт "Добрий день" і "Гарного дня"?

Так. Так. І так! Уміння загорнути і розгорнути тіло розмови – пам'ятайте правило цукерки? І ведення, і завершення повідомлення дуже важливі. Негативні новини завжди починають з позитивних. Відмова з позитивного введення і надії в заключній фразі. Перше повідомлення в листуванні завжди має бути оформлено і грамотно, й елегантно. Слова ввічливості – це найблагородніша розминка. І підтвердження того, що ви знаєте правила гри. Спілкування – завжди гра. А тим більше переговори та листування.

Тетяна Полякова, консультант з ділового, світського та міжнаціонального спілкування

- @tatyanapolyakova_etiquette.​

Популярне на VOGUE