28 червня Україна відзначає День Конституції. Розповідаємо, чому українська Конституція — справді крута, і чому ми маємо нею пишатися.
Відразу дисклеймер: так, українська Конституція справді крута — це майже досконалий документ. Проблема полягає в дотриманні її положень, — каже експерт з конституційного права Богдан Бондаренко. Проте у святковий день — про хороше.
Конституція України виражає суверенну волю народу, спирається на багатовікову історію українського державотворення та право на самовизначення.
Конституція нашої країни стверджує європейську ідентичність Українського народу і незворотність європейського та євроатлантичного курсу України, декларує прагнення розвивати та зміцнювати демократичну, соціальну, правову державу.
Конституція є Основним Законом України, який затверджує верховенство права. Це означає, що жоден нормативний акт, закон, постанова Кабінету Міністрів або Указ Президента не можуть суперечити її положенням.
Хоч як банально це звучить, але в умовах війни ми по-новому оцінюємо всі цінності, які закладено в Конституції.
Стаття 1. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
Стаття 2. Суверенітет України поширюється на всю її територію.
Україна є унітарною державою.
Територія України в межах наявного кордону є цілісною і недоторканною.
Стаття 3. Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їхні гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.
Стаття 4. В Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.
Стаття 5. Україна є республікою.
Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.
Ніхто не може узурпувати державну владу.
У другому розділі Конституції майже досконало виписані права і свободи громадян. Гарантується рівність усім людям, незалежно від гендеру, раси, походження, релігії тощо.
Стаття 27. Кожна людина має невіддільне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави – захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань
Стаття 24. Громадянам гарантується рівність всіх перед законом та заборона дискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками
Стаття 34. Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань
Стаття 29. Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність
"Якщо ми аналізуємо текст та ідеї, що в ній закладені, то бачимо — це неймовірно прогресивна, сучасна та дуже хороша Конституція, — каже Богдан Бондаренко. — Проте нічого ідеального у світі немає. Водночас ми маємо розуміти: більшість проблем вирішується не внесенням змін у Конституцію, а виконанням чинної Конституції". Богдан каже, що українцям притаманний правовий ідеалізм: ми віримо: якщо в Законі щось написано, то це автоматично виконується на ділі. Проте проблеми не вирішуються суто текстами нормативно-правових актів. Від того, що щось задекларовано на папері, не зміниться навколишня реальність сама по собі.
Порівнювати нашу Конституцію, наприклад, з американською нема жодного сенсу: це різні правові системи. У США багато питань вирішує Верховний Суд; в Україні діє лише Конституційний Суд, який не набув потрібного авторитету, щоб його рішення мали кардинальне значення.
Так, у нашій Конституції є що змінювати, — визнає Богдан, — проте, згідно з даними соціальних опитувань, більшість людей підтримує внесення змін до Основного закону, водночас не розуміючи, як працює поточне законодавство, та не вивчивши його спочатку. Ту ж конституцію США змінювали переважно через тлумачення, а не змінення закладених принципів.
Ми повернемося до питань розподілу влади в України, вважає експерт, уже після війни. Адже на час воєнних дій змінювати Конституцію заборонено.