Як Міа Гот пройшла шлях від "королеви крику" до нової зірки Голлівуду

Нова чарівна казка Ґільєрмо дель Торо "Франкенштайн" подарувала чимало визначних акторських робіт. Одним із найяскравіших є роль британської акторки Мії Гот, яка грає Елізабет. Кінокритикиня Соня Вселюбська згадує акторську кар’єру Гот — від королеви горорів до найсвітлішої персонажки.

image
Міа Гот

Коли я познайомилась із Мією Гот на вечірці під час Лондонського фестивалю, мене вразило, якою вона є насправді. І хоча в мене давно немає ілюзій щодо відмінностей артистів на екрані й наживо, з Мією випадок скоріше особливий, адже акторка, відома своїми яскравими ролями в фільмах жахів, у житті випромінює тендітність і доброту — якраз ту, що так відчутно проявляється в фільмі "Франкенштайн" Ґільєрмо дель Торо. Сьогодні Мії 31 рік, і вона акторка з однією з найцікавіших кар’єрних історій у Голлівуді.

Перші кроки в моделінгу й кіно

Міа Джіпсі Мелло да Сілва Гот народилась у центральному Лондоні, в родині батька-канадця та матері-бразилійки, але одразу після народження переїхала на бітьківщину матері, котра ростила її на самоті. Вони повернулися до Лондона, коли Мії було 12, і цей період акторка згадує як непростий для обох. У 14 вона відвідувала з друзями музичний фестиваль, де її випадково помітила модельна фотографка Джемма Бут, яка не могла пройти повз дівчинку з такою особливою зовнішністю та енергетикою. Міа підписала контракт зі Storm Model Management, однією з найвпливовіших агенцій у світі, і її модельна кар’єра швидко розвивалась. Знімання в кампейнах Miu Miu, Prada, а також появи в журналах Vogue, Interview, AnOther тощо — усе це обіцяло їй яскраве модельне майбутнє. Однак Міа мала інші амбіції — її завжди вабило кіно.

Міа Гот

Паралельно з модними зніманнями Гот починає ходити на акторські прослуховування. І якщо більшість акторів проходять десятки проб у пошуках бодай якоїсь ролі, інколи погоджуючись на проєкти сумнівної якості, у Гот склався унікальний випадок. Вона потрапила на прослуховування нового фільму Ларса фон Трієра, автора складного кіно, що досліджує межі людської психіки. І вісімнадцятилітньою дебютувала в одному з найгучніших фільмів режисера — "Німфоманка", де зіграла дивакувату підлітку, що руйнує життя головної героїні. Попри невелику роль, Гот запам’яталась глядачам, адже її зовнішність і глибокий погляд, а також відчуття складного матеріалу ідеально вписуються в межі амбіційного авторського кіно. "Німфоманка" також принесла в її життя знайомство з американським актором Шаєю Лабафом, з яким вона невдовзі одружилась і народила дитину.

"Королева крику"

У наступні роки Гот зніматиметься у великій кількості цікавих проєктів. Хоч ці стрічки різняться жанрами й авторськими підходами, її ролі вписуються в цілісний спектр: химерного ("Ліки від щастя"), позаземного ("На висоті"), психологічно випробувального ("Обитель тіней") і, нарешті, лякаючого ("Суспірія"). У 2015 році Dazed випустили перший великий профайл Гот, де акторка зізналась: "Я обожнюю ролі, які мене лякають". Власне, її акторські здібності повністю розкрились, саме коли вона занурилась у жанр фільмів жахів, що не лише вивів її зі статусу виконавиці другорядних ролей, а й закріпив за нею титул провідної акторки сучасного горору.

Міа Гот у фільмі "Суспірія"

На початку 2020-х Готт познайомилась із інді-режисером Таєм Вестом, і ця співпраця перетворилась на авторську трилогію — "X" (2022), "Перл" (2022) і "MaXXXine" (2024). Ролі вимагали від неї не лише інтенсивного графіку, а й особливих викликів. У "X" вона грає подвійну роль — протагоністки та її ворога одночасно й витрачає по 10 годин на грим, щоб перетворюватися на жахаючу літню жінку. А фільм "Перл", мабуть, найуспішніший у трилогії, зробив її гру віральною. Тут вона втілює дівчину, що мріє стати зіркою, відчайдушно намагаючись потрапити на прослуховування у своєму селі. Тиранія матері й її психологічний вплив зрештою доводять героїню до божевілля. Це виконання Гот принесло їй небувалу інтернет-популярність. Наприклад, момент, коли вона кричить "Я зірка", став справжнім мемом, з якого студія A24 навіть зробила мерч у вигляді її обличчя як ялинкової іграшки на верхівку. Зокрема, після цього виконання за Гот остаточно закріплюється статус "Королеви крику".

Міа Гот у фільмі "Перл"

Цей історичний кіностатус зазвичай неофіційно надають критики й фанати героїні горору, яка видає пронизливий крик у моменті справжнього жахіття. Такий крик, що підсилює відчуття екзистенційного страху смерті, можливо, навіть роблячи його страшнішим за того, хто нападає. Статусу "Королеви крику" носили Дженет Лі з фільму "Психо" Гічкока чи Шеллі Дюваль у фільмі "Сяйво" — остання і була головним натхненням Гот під час роботи в трилогії. Акторка, втім, маючи доволі специфічний високий голос, видає цей крик з особливою переконливістю.

Міа Гот у фільмі "Безмежний басейн"

Цей же запал Гот переносить у ще сміливіший проєкт — "Безмежний басейн" Брендона Кроненберга, сина короля бодигорору Девіда. Фільм розповідає про курортний відпочинок західних туристів у вигаданій східноєвропейській країні, повній психоактивних речовин і дивних випадків. Критики відзначили оригінальність Брендона і особливо — роботу Гот, яка знову подарувала свій фірмовий крик із душі психопатичної героїні. Сцена, де вона сидить на капоті автівки з пістолетом, кричачи нелюдським голосом на героя Скарсґарда, стала одним із найяскравіших моментів її кар’єри.

"Франкенштайн"

Мексиканський режисер Ґільєрмо дель Торо мріяв екранізувати шедевральний роман Мері Шеллі з самого дитинства і називає "Франкенштайн" своєю Біблією. У архітектуру цього всесвіту на одну з найважливіших ролей він запросив Мію Гот. "Мені ніколи не було так страшно грати в кіно", — зізналась акторка для Variety. Вона грає Елізабет, наречену молодшого брата Віктора, одержимого ідеєю побороти смерть наукою і пригніченого неможливістю бути з Елізабет. Гот повертається до гри подвійних персонажів, адже також грає матір Віктора Франкенштайна, яка трагічно загинула в його дитинстві. Цей сценарний аспект надає історії духу фрейдизму, а також створює сталий материнський образ, до якого тягнуться всі герої.

Міа Гот у фільмі "Фракенштайн"

І хоча "Франкенштайн" — це класичне кіно мексиканського майстра, що складається з химер і жахів, чи не уперше Гот грає настільки позитивну, світлу роль у межах знайомого їй жанру. Від її втілення страшних, істеричних жінок залишається лише її високий голосок і освітлені брови. Зухвалість і відчайдушність, також притаманні її минулим ролям, тут змінюються абсолютною ніжністю, елегантністю та невичерпною любов’ю до всього живого. Елізабет обожнює ботаніку та ентомологію, заражає співрозмовника своєю дитячою цікавістю до науки. Саме вона першою й показує Створінню поняття доброти, розуміючи його без жодних слів.

Міа Гот у фільмі "Фракенштайн"

І хоча точності свого перевтілення вона багато в чому завдячує неймовірній роботі з костюмами, Гот також провела особисту підготовку, ретельно перечитуючи разом з режисером оригінал і сценарій, пізнаючи долю Елізабет. Мабуть, їхнє найбільше досягнення полягає в тому, що обом вдалось принести настрій книги на екран, і саме героїня Гот чи не найбільше кристалізує це. Її мова, щирість, гуманність й лірична інтонація уособлюють дух Мері Шеллі і цим віддають велику шану її шедевру.

Просто зараз на Netflix можна подивитись "Франкенштайна" й оцінити гру Гот. Невдовзі розпочинається сезон нагород, який, цілком ймовірно, принесе акторці визначні номінації. А її майбутні проєкти вже малюють цікавий розвиток її професійного спектру: в 2026 році ми побачимо Гот у новому фільмі Крістофера Нолана "Одіссей", що обіцяє бути новою важливою віхою в кар’єрі молодої акторки.

Популярне на VOGUE