На кінофестивалі в Торонто відбулася світова прем'єра воєнної драми "Лі" — стрічки про модель Лі Міллер, яка стала однієї з найвідоміших військових кореспонденток часів Другої світової війни. У головній ролі — неперевершена Кейт Вінслет.
Про Лі Міллер
Модель з обкладинки Vogue, яка стала військовою фотокореспонденткою — так найчастіше представляють Лі Міллер. Донька інженера та фотографа-любителя, вона виросла в Нью-Йорку і вже у 1920-х роках, коли ще була підліткою, стала фотомоделлю, знімаючись для реклами та модних журналів. До того в її житті вже трапилися виклики і випробування: в дитинстві Лі була зґвалтована, і потім саме фотографія, любов до якої передав дівчині батько, допомогла їй знов прийняти своє тіло.
В 1927 році Лі познайомилася із засновником видавничого Дому Conde Nast і того ж року вперше прикрасила обкладинку Vogue (саме з неї художник Жорж Лепал змалював модний у той час образ дівчини-флепера). В 1921 році вона переїхала у Париж, де працювала разом з Маном Реєм, там же познайомилася з Пікассо і Кокто (відомий портрет Лі Міллер авторства Пікассо середини 1920-х років). На початку 30-х років Лі Міллер повернулася у Нью-Йорк, де заснувала власну студію; впродовж наступних років багато подорожувала Європою та Африкою, знімалась сама і знімала для модних та інших видань.
З початком Другої Світової війни Лі Міллер стала військовим фотокореспондентом Vogue і зняла кадри, які допомогли тим читачам, які особисто не стикнулася з жахами війни, зрозуміти насправді, якою нищівною та руйнівною є війна. Зокрема, саме Лі Міллер знімала звільнення концтаборів Бухенвальд і Дахау, і в редакцію журналу в США вона відсилала ці фото з єдиною позначкою: "Будь ласка, повірте мені — це правда". Ці фотографії з понівеченими та закатованими тілами людей були опубліковані в Vogue без підписів та будь-яких слів.
Про сюжет фільму
Стрічка "Лі" розповідає про те, як Лі Міллер переходить від кар’єри моделі до роботи фотографа, щоб висвітлювати події Другої світової війни для Vogue. Стрічка побудована нелінійно, як серія спогадів Лі Міллер, яка вже в зрілому віці зустрічається з молодим журналістом (Джош О’Коннор). Фільм починається в 1977 році зі сцени в англійському селі, де Лі прожила останні роки життя.
Лі Міллер повертається спогадами у 1938 рік, коли вона насолоджувалася життям у Франції разом з друзями. Серед них Соланж Д’Айен (Маріон Котіяр), фешн-редакторка французького Vogue з 1920 по 1940 роки, і Роланд Пенроуз (Олександр Скарсгард), англійський художник-сюрреаліст і поет, коханий і в майбутньому чоловік Лі Міллер. Згодом Лі та Роланд повертаються до Лондона, де війна відчувається все ближче і ближче. У цей момент Лі розуміє: вона не хоче тікати, вона буде битися...
Хто за кадром
Рушійна сила цього фільму (звісно, не враховуючи Кейт Вінслет) — це режисерка Елен Куррас. Для 64-річної Куррас це перший художній фільм в якості режисерки, адже вона відома насамперед як операторка та авторка документального кіно. Зокрема, серед її операторських робіт — стрічка "Я стріляла в Енді Ворхола" 1996 року, "Кокаїн" (2001) з Джонні Деппом та Пенелопою Круз та "Вічне сяяння чистого разума" Мішеля Гондрі.
Оператор "Лі" — польський майстер Павло Едельманн, відомий насамперед як оператор культової стрічки "Піаніст" Романа Поланські.
Хто в кадрі
Роль Лі Міллер втілює Кейт Вінслет — "акторка на вершині своєї гри", як пише про неї американський Vogue, який присвятив Вінслет обкладинку жовтневого числа. Вінслет, одна з найавторитетніших акторок свого часу, відточила свою майстерність у 37 повнометражних фільмах і кількох потужних міні-серіалах, і працювала з багатьма великими режисерами свого часу — Джейн Кемпіон, Тоддом Філдом, Стівеном Содербергом, Денні Бойлом. В її арсеналі — сім номінацій на "Оскар" і одна статуетка — за фільм "Чтець", де вона грає колишню наглядальницею концтабору, яка після війни закохується у юнака-єврея.
У фільмі "Лі" Вінслет не тільки грає роль Міллер, а ще й виступає в якості продюсерки. В інтерв'ю американському Vogue вона зізнається, що йшла до цієї ролі все життя, і тільки досвід дає їй змогу зіграти таку складну, травмовану героїню. "Лі була жінкою, яка жила життям на своїх умовах, і вона заплатила за все це жахливу емоційну ціну", — сказала мені Вінслет. "Я хотіла розповісти історію травмованої жінки середнього віку, яка пішла на війну, і задокументувала її".
Про роботу над фільмом
В основі байопіка — книга 1985 року "Життя Лі Міллер", написана сином фотографки Ентоні Пенроузом. Відомо, що Ентоні Пенроуз все життя мріяв, аби саме Кейт Вінслет зіграла його мати у кіно. "Коли я бачив Кейт багато років тому в "Титаніку", мені сподобалося те, що вона не боялася промокнути, забруднитися, впасти у воду, бути грубою. Я думав, що з неї вийде фантастична Лі Міллер", — сказав Ентоні Пенроуз у розмові з американським Vogue.
Робота над стрічкою тривала довгих вісім років, впродовж яких Кейт Вінслет контролювала усі аспекти: від написання сценарію до кастингів акторів, разом з режисеркою особисто обрала акторів на ролі. У перший день знімань, репетируючи сцену, коли Міллер біжить вулицею французького міста Сен-Мало під бомбардуванням у 1944 році, Вінслет послизнулася і пошкодила спину. "У мене було три величезні гематоми на хребті, величезні", — згадує Вінслет у розмові з Vogue USA. "Я ледве могла підвестися". Вирішивши, що затримок не буде, вона продовжувала зніматися, незважаючи на біль. Це означало вставати до 4 години ранку, робити зачіску та макіяж о 5 годині та бути на знімальному майданчику з 7 години.
Як Кейт Вінслет перевтілилася у Лі Міллер
Ключовим для Вінслет у цій роботі є реалістичність. Готуючись до знімань, вона провела тижні, вивчаючи щоденники та записи Лі Міллер в її домі-музеї в Англії. Вона подбала про те, щоб її костюми повторювали те, що носила Міллер як військова кореспондентка. Вона навчилася керувати камерою Rolleiflex з ручним приводом, яку використовував Міллер, і кілька фотографій, які з’являються у фільмі, насправді світлини, зроблені Вінслет на знімальному майданчику.
Вінслет відома тим, що є прихильницею натуральності у зовнішньому вигляді, і часто може з'явитися на зніманнях, публічних подіях і в кадрі без макіяжу. В інтерв'ю вона часто говорить про важливість не тільки прийняття себе, але й свободи та взаємоповаги. Робота над фільмом тала для неї можливістю перевірити власні погляди. Так, є відома фотографія, зроблена Міллер, на якій зображено групу друзів, які проводили пікнік топлес у Франції перед війною. На ній — її майбутній чоловік Роланд Пенроуз, Ман Рей, поет Поль Елюар, його дружина Нуш і модель Аді Фіделін. Вінслет, якій зараз 47 років, відтворила сцену у фільмі, незважаючи на те, що у той період через травму спини вона не могла тренувfnися та займатися спортом.
"Знаєте, я мала бути дуже сміливою — і дозволити своєму тілу бути найм’якшою версією самого себе. Я не хотіла не ховатися від цього", — зізнається Кейт Вінслет.
Фільм "Лі" виходить у світовий прокат восени.