Режисер Террі Гілліам про те, як він 30 років знімав фільм "Людина, яка убила Дон Кіхота"

"Людина, яка убила Дон Кіхота" фільм життя Террі Гілліама. Режисерові, який зняв культові "Страх і ненависть в Лас-Вегасі" і "Планета мавп", знадобилося 30 років і навіть адвокат – для того, щоб його "Людина, яка убила Дон Кіхота" все-таки побачив світ. Все не дарма: це його найжиттєрадісніший фільм. Про нього Террі Гілліам розповів в інтерв'ю Vogue.ua

image

Террі Гілліам багато сміється. Я дзвоню йому в обід за лондонським часом: 77-річний режисер бадьорий, веселий і, не встигнувши навіть почути моє перше запитання, перебиває мене і, з сміхом говорить, що сьогодні одягнув в офіс свою найстильнішу сорочку – бо знав, що йому буде дзвонити редактор Vogue. Майстерня режисера розміщена на верхньому поверсі його будинку в північному Лондоні – тому коли він збирається попрацювати, то просто піднімається нагору. "Моя дружина весь час хоче навести тут порядок", – розповідає режисер. Гілліам багато жартує – і так заразливо регоче над своїми жартами, що і я не можу стриматися. У людини, що була актором і сценаристом культової британської комік-трупи "Монті Пайтон", блискуче почуття гумору і, очевидно, легка вдача. Не дарма в інтерв'ю актори, з якими він працював( Джонні Депп, Колін Фарелл, Крістоф Вальц) розповідають, що зйомки у Гілліама – найвеселіші в їх житті. "Я вірю, що кіно – задоволення, – трохи пізніше скаже мені Террі. – Я знімаю кіно, щоб самому веселитися і розважати людей". Золоті слова.

У розмові з режисером є відчуття, що він начебто звільнився від якогось вантажу. Гілліам, захоплений романом Сервантеса з молодості, вперше задумався про екранізацію 1989 року. Він навіть вибрав актора на головну роль – Шона Коннері, і знайшов студію, але через розбіжності з продюсерами (що пізніше стане фірмовою фішкою Гілліама) швидко покинув проект. Через 10 років він знову взявся за цю історію – цього разу з Джонні Деппом в одній з ключових ролей. На зйомках була низка невдач і навіть травми у акторів, і проект знову закрили. Цікаво, що за його результатами вдався документальний фільм "Загублені в Ла-Манчі" – про те, як це кіно не вдалося. Потім було ще кілька невдалих спроб – 2000-го і 2005-го і навіть юридичні суперечки про те, кому належать права, поки 2014 року не стало відомо, що Гілліам все ж знімає Дон Кіхота, а на центральну роль обраний молодий актор-харизматик Адам Драйвер, зірка саги "Зоряні війни". Прем'єра минула цього травня в Каннах: Террі Гілліам танцював на сходах Палацу фестивалів разом зі своїми музами, що знялись у фільмі – Ольгою Куриленко і Росі ді Пальма. Влітку, правда, сталася ще одна пригода – колишній продюсер фільму намагався відсудити у Гілліама права на "Людину, яка убила Дон Кіхота". Права залишилися у режисера.

Що відчуває режисер, коли він випускає в прокат фільм, який не давав йому спокою 30 років? "Та нічого" – регоче в трубку Гілліам. "Я щасливий, я нарешті розслабився і не хочу ні про що думати. Всередині трохи порожньо і легко". Чи не було простіше відпустити фільм ще років 20 назад, якщо доля підкидала все нові і нові палиці в колеса? Було б розумніше, – погоджується Гілліам. – Але як можна бути розумним, якщо ти знімаєш Дон Кіхота? Я зробив вигляд, що я божевільний – і продовжував пручатися".

Чи була ця робота маною для Гілліама? Однозначно так. "Я все життя мріяв зняти фільм про Дон Кіхота, бо це історія про мене – про людину, яка уявляє те, чого немає. А ще ми з ним дуже вперті – ломимося вперед, що б не відбувалося навколо. Не дураки хіба?" Коли я серйозно намагаюся дізнатися, чому Гілліам так давно захоплений Дон Кіхотом, режисер перестає жартувати і чесно говорить: йому подобається, що Дон Кіхот сміливий і постійно винаходить нову реальність. І, після падіння, знову встає.

Диваки, які падають, але встають – улюблені герої Гілліама ось уже 50 років. Диваками були герої комік-трупи "Монті пайтон", диваком був його барон Мюнхгаузен, про якого він зняв феєричний фільм 1998-го, що отримав чотири номінації на "Оскара"; журналіст Рауль і доктор Гонзо у виконанні геніального дуету Джонні Деппа і Бенісіо дель Торо в "Страх і ненависть в Лас-Вегасі", хитрі шахраї і фокусники брати Грімм з однойменного фільму. Герої Гілліама мріють, падають і піднімаються, граються з вогнем, терплять приниження і потрапляють в колотнечі, але завжди налаштовані оптимістично і хохочать, щоб не відбувалося навколо – як і сам режисер. "Шкода, що сьогодні люди бояться диваків", – зітхає Террі. – Екцентрікі роблять світ цікавішим, але наш час – не для диваків. Мене дратує, що диваки нашого часу – це ідіоти-політики, як Дональд Трамп, наприклад".

"Людина, яка убила Дон Кіхота" далекий від оригінального роману Сервантеса. Його головний герой – успішний режисер Тобі. Колись він зняв в маленькому іспанському селі фільм всієї своєї кар'єри – природно, це була картина про Дон Кіхота. Через 20 років Тобі повертається в ці ж місця: цього разу він знімає рекламу, від якої його нудить. Випадково потрапивши в село, де він знімав свій перший фільм, Тобі розуміє, що його "Дон Кіхот" змінив життя маленького іспанського села: актор, який грав Дон Кіхота збожеволів, а дівчина, яка виконувала роль Дульсінеї, поїхала у великий світ, де її мрії про кіно розбилися об цинічну реальність. Там же Тобі зустрічає старого іспанського шевця Хав'єра, який грав Дон Кіхота в його фільмі: той думає, що Тобі – його Санчо Пансо, і пов'язує його в божевільну подорож.

За 30 років кого тільки не бачив в ролі Тобі Террі Гілліам: Джонні Депа, Евана МакГрегора та Джека О'Коннелла. "Але моя дочка Емі – і мій продюсер одночасно – сказала: ти повинен подивитися Адама Драйвера. Дочка була просто закохана в нього. Я чув що він грав в" Зоряних війнах ", але не дивився їх. Подивився. І тут же сказав собі: це він, Тобі. він з диваків, з наших! Ну і, плюс до всього, Адам такий гарячий хлопець! " "Гарячий хлопець" – характеристика прямо в точку: його Тобі – сексуальний, темпераментний, чесний, шляхетний і смішний одночасно, герой десь на перетині романтичного Дон Кіхота і твердо стоїть на ногах хлопця, який любить дорогі мотоцикли, білосніжні сорочки і красивих дівчат.

На знімальному майданчику спочатку Адам відчував себе некомфортно. "Він робив хорошу роботу, але він відчував сильний тиск, який чомусь на себе звалив", – розповідає Гілліам. "Він сказав мені: "Ти 29 років намагаєшся зробити цей фільм, і я відчуваю величезну відповідальність перед тобою. Боже, я не хочу тебе підводити! Він постійно так критикував себе, що йому довелося буквально змусити себе розслабитися. Дивовижний хлопець". Хорошою кампанією Адама в кадрі є Ольга Куриленко, яка з легкої руки режисера у фільмі перетворилася в блондинку-кліше – манірну, корисливу, але все-ж грайливу і дотепну.

"Мені дуже важливо, щоб фільм зібрав хорошу касу" – чесно розповідає Гілліам. "Тому що хороша каса означає, що я зможу зняти новий фільм". Перерва, відпочинок після складного проекту завдовжки в 30 років? Ні, це не про Гілліама. "Чорт забирай, я тільки почав", – сміється режисер. До речі, за рік до прем'єри "Людина, яка убила Дон Кіхота", Гілліам випустив книгу "По-Гілліамськи" – мемуари з авторськими ілюстраціями режисера. Роберт Де Ніро, Бред Пітт, Ума Турман, Джонні Депп, Хіт Леджер, Вуді Аллен – в книзі багато класних персонажів-друзів Гілліама історій з життя і жартів. "Це мої передсмертні мемуари", – говорить Гілліам. Здається, він жартує.

Популярне на VOGUE