Як естетика гранжу витримує випробування часом
Гранж народився наприкінці 1980-х на тлі рокмузики Сіетла, хоча справді розквітнув лише на початку 1990-х завдяки таким групам, як Soundgarden, Alice in Chains та Pearl Jam. Курт Кобейн з Nirvana та його дружина Кортні Лав стали королем і королевою гранжу. З його легкими мішкуватими джинсами, темною підводкою для очей та дідусь-кардиганами, Кобейн додав більш м'яку та андрогінну грань до панк-рок-естетики. Тим часом Лав — яку часто зустрічали в міні, колготках в сіточку та тіарі — стала панк-принцесою.
Вологий і похмурий клімат Сіетла також сприяв тому, що люди віддавали перевагу більш розслабленому силуету, а не глянсовому стилю 1980-х. Ранні гранж-адепти вибирали великі футболки, толстовки, порвані джинси, великі джинсові куртки, шапочки Vans та Dr. Martens.
Але естетика переросла в рух контркультури. Гранж дев'яностих був про навмисне відторгнення торгової культури. Беручи натхнення з попередніх субкультур, як-от Goth та Metal, прихильники гранжу перетворили секонд-хенди та комісійні магазини в головні вузлові станції моди. Там покупці могли знайти речі з різних епох, щоб мати унікальний вигляд, не схожий на всіх інших.
Краса гранжу вкорінена в недосконалості. Це мистецтво мати недбалий і дещо неохайний вигляд. Адепти гранжу не переймаються про те, аби бути модним. Як писав модний критик Бернадін Морріс у The New York Times: "Типове вбрання видається таким, ніби зібрано докупи із закритими очима в дуже темній кімнаті".
Саме колекція Perry Ellis весна-літо 1993, через яку, як відомо, було звільнено Марка Джейкобса, врізала гранж в історію високої моди. Джейкобс одягнув супермоделей Наомі Кемпбелл, Кейт Мосс та Тайру Бенкс у шифонові сукні, чорно-білі фланелеві сорочки та грубі черевики. "В однієї моделі навіть було кільце в носі", — писали в The New York Times у 1993 році. Жах!
У цьому самому матеріалі є цитата Джейкобса: "Якщо зараз подивитися на Голлівуд, на Джулію Робертс або Джульєтту Льюїс або Вайнону Райдер, можливо, здасться, ніби вони не миють волосся і носять сукні із секонд-хендів, а усі ці пуристи думають, що вони повинні носити кутюрні сукні з пір'яними боа й алмазами Harry Winston. Вони не розуміють, що в цьому всьому теж є гламур".
Відтоді гранж знайшов свій шлях до схвалення публіки. Навесні 1993 року Anna Sui представила власне романтичне і примхливе бачення гранжу, тоді як Christian Francis Roth вибрав інді-підхід до цієї естетики. Через роки колекцію осінь-зима 2013/2014 Еді Слімана для Saint Laurent буде присвячено каліфорнійському гранжу, концепції, яка, мабуть, поширилася на його весняну колекцію чоловічого одягу 2016 року.
Зовсім недавно, на шоу Bottega Veneta весна-літо 2023 Кейт Мосс знову з'явилася на подіумі у фланелі — ця мить ознаменувала повернення стилю гранж. Сьогодні за відродження гранжу відповідають зумери, які підживлюються власною втомою від того, що їх називають поколінням сніжинок, що повинні бути ідеальними, берегти планету та виправляти той безлад, який створювали поколіннями перед ними. Плюс не забуватимемо про постійний негатив в соціальних мережах.
З часом у гранжу з'явилися численні прояви: м'який гранж, гламур, гламур-гот, інді-панк-гранж та багато інших. Ріанна, Майлі Сайрус та Джіджі Гадід — знаменитості, яких часто можна зустріти у вбраннях в стилі гранжу 1990-х. Але останнім часом представники молодшого покоління, зокрема Дженна Ортега, Віллоу Сміт та Лілі-Роуз Депп (вся в тата) також активно випробували цю естетику.
Нинішня естетика гранж також є дещо фетишистською, романтичною, але й меланхолійною: поєднання непоєднуваного, легкі блузки, максіспідниці з об'ємними деталями та вставками, одяг у стилі спідньої білизни, агресивні тканини з потертостями та випаленнями, здавалося б, бездумні вирізи. Всі ці штрихи візуально малюють настрої молоді, зокрема розчарування та обурення. Модні тенденції проходять, гранж залишається позачасовим, органічно адаптується до епохи, зберігаючи свою головну сутність — процвітання в буремні часи.
За матеріалом vogue.com