КУПИТИ КВИТКИ

Все в їхніх руках: як мода зберігає традиції і робить світ кращим

Ручна праця у Варанасі, Карпатах, Узбекистані і Королівстві Лесото – як мода робить світ кращим прямо зараз.

"Україна? Ми проводили тренінг 2004 року в Карпатах для ткаль", – по скайпу з Вашингтона розповідає Лорен Баркум, керівник відділу тренінгів організації Aid to Artisans, і спотикається на слові "ліжник" (ліжник – ткана вовняна ковдра, один з головних спеціалітетів карпатського артизанального виробництва). Двотижневий тренінг в межах грантової програми Women's Economic Empowerment Project відбувався в селі Косів, ліжниковій Мецці, і включав майстер-класи для 15 майстринь, що охоплювали найрізноманітніші теми – від трендів до просування товару на ринку. За словами Лорен, відвідувачі відзвітували про зростання замовлень на 80%.

Реклама.

Неприбуткова організація Aid to Artisans працює з 1976 року і вважається першопрохідцем у справі налагодження співпраці між майстрами з бідних регіонів і цивілізованим ритейлом в розвинених країнах. Перша мережа збуту включала тільки музейні магазини, де продавали екзотичні ручні вироби. Але незабаром приклад з дивовижного став заразливим, а сфера застосування ремесел розширилася на всі продукти дизайну.

"Мода – це спосіб привернути молоде покоління до ручної праці", – розповідає Лорен про 11-місячну програму, запущену 2018 року в Королівстві Лесото на південному сході Африки. Текстильна галузь є головним роботодавцем в країні – в ній задіяні 36 000 жителів. На запрошення Міністерства туризму, зацікавленого у створенні нових робочих місць (зараз рівень безробіття становить 28%, а серед молоді більше – 34%) Aid to Artisans влаштовували воркшоп для майстрів, які спеціалізуються на ткацтві з мохерової нитки.

Так в проекті з'явилася Августина Каттанео – мультитаскер з 15-річним досвідом роботи у сфері дизайну та тренд-аналітики. Протягом семи днів вона робила воркшопи для чотирьох груп майстрів ( "іноді доводилося проходити до 200 км в день, щоб долати відстань між ательє"). У січні 2019 року відбудеться перша перевірка ринком: лінію вироблених в Лесото аксесуарів везуть на найбільше трейд-шоу домашнього декору і подарунків в Лас-Вегасі. У телефонній розмові Августина згадує, що 8 років тому для отримання МВА за фахом "міжнародний менеджмент моди" вибрала цікаву їй тему "Як об'єднати світ кустарного виробництва з країнами першого світу". Тоді тему попросили змінити – вона стала популярною трохи пізніше.

Одним з першопрохідців популяризації праці артизанальних артилей був Дріс ван Нотен, який ще в 90-і почав працювати з вишивальницями з Варанасі (Індія), тим самим, впроваджувати в систему prêt-à-porter ручне виробництво майстрів з країн третього світу. У різний час лімітовані лінії аксесуарів у співпраці з кооперативами Буркіна-Фасо, Гани та Кенії представляли Vivienne Westwood, Stella McCartney і Marni.

Oscar de la Renta, весна-літо 2019

У колекції весна-літо 2019 Oscar de la Renta є кілька речей з візерунком ікат з тканини, витканої вручну в артизанальній артилі в Узбекистані. У новій чоловічій колекції американського бренду Jahnkoy, який робить спортивний streetstyle-одяг з декоративними деталями з різних культур, вісім плетених з бісеру головних уборів зроблені в Індії. Обидва сезонних проекти – результат співпраці з неприбутковою організацією Nest. Вона формує зв'язок між кустарними виробництвами в нужденних регіонах і світом моди, чим допомагає першим працювати за законами другого.

"Всі звикли думати про fashion-виробництво як про фабричне, але від 20% до 60% роботи роблять жінки будинку. Така ситуація є типовою для країн, що розвиваються, де ручна праця займає друге місце в рейтингу працевлаштування, і до неї залучені 300 млн людей", – розповідає засновниця Nest, Ребекка Берген. Вона вважає, що їх зусиллями модні бренди почали роботу з поліпшення умов надомної праці. Не без участі відомих осіб fashion-індустрії як-от топ-моделі Амбер Валлетти, яка входить до консультаційної ради Nest і публічно висловлюється на підтримку ініціативи.

Пропуск у світ розкоші Nest отримав 2011 року – після спільного проекту з компанією Maiyet, яка у співпраці з артизанальними кооперативами Монголії, Індії та Індонезії виробляє і продає в магазинах на кшталт нью-йоркського Barneys і паризького Galeries Lafayette аксесуари та одяг. Про ефект впливу на модну індустрію можна судити хоча б з того факту, що 2018 року Nest оголосив про співпрацю з Kering Foundation і Hermès. В обох випадках на волонтерських засадах співробітники компаній проводили тренінги та семінари для груп майстрів. У жовтні 2018 року організація Nest презентувала свою нову штаб-квартиру в Нью-Йорку, де провела триденний інтенсив з Hermès. З головними провідниками ідей свідомої моди – Kering Foundation – вона бере участь у партнерській програмі Solidarity Leave: співробітники корпорації при її частковому фінансуванні на волонтерських засадах проводять двотижневі майстер-класи в Перу, Індії, Індонезії і Гватемалі. До моменту написання тексту десять співробітників провели 800 годин консультацій.

"Як мода може поліпшити світ? Я працюю над цим пазлом", – розповідає засновник Fashion 4 Development, Еві Еванджелоу. F4D організували 2011 року. Це приватна компанія, яка працює зі спонсорськими бюджетами, в межах програми ООН "Перетворення нашого світу: порядок денний в галузі сталого розвитку на період до 2030 року". За словами Еві, з моменту свого заснування організація субсидувала 4 млн доларів на оплату праці малозабезпечених верств населення".

Під девізом "Віддавати – це нова розкіш" F4D об'єднує впливових жінок світу. Головна подія відбувається під час Генеральної Асамблеї ООН в Нью-Йорку. Урочистий гала-вечеря First Ladies Luncheon збирає впливових жінок з усього світу – тут можна зустріти королеву Йорданії, Ранію Аль-Абдуллу, Лівію Ферт і Вікторію Бекхем.

Серед досягнень F4D Еві називає ребрендинг Африки – з материка суцільних лих в регіон прогресивної модної індустрії. Одну з головних ролей в процесі зіграла колишній головний редактор Vogue Italia, Франка Соццані. 2012 року вона, як амбасадор F4D, присвятила травневий номер L'Uomo Vogue Чорному континенту: помістила на обкладинку фото генерального секретаря ООН, Пан Гі Муна, а також ініціювала на платформі yoox.com проект "Створено в Африці" з добіркою колекцій семи африканських модних брендів.

Зараз F4D просуває проект The Commonwealth Fashion Exchange, до якого залучені титани міжнародної дипломатії і модного бізнесу. Показ тридцяти суконь, створених артизанальними майстрами з 53 країн світу за спонсорської підтримки Swarovski, Woolmark і MatchesFashion, минув у лютому під час Лондонського тижня моди в Букінгемському палаці в присутності герцогині Кембриджської, Кейт Міддлтон, його повторили на гала-вечері у вересні в Нью-Йорку.

Більш вдалий момент для реорганізації модного виробництва на користь країн, що розвиваються, важко уявити. Як би дивно це не звучало, але головний прорив відбувається завдяки нарцисовій природі соцмереж. Досить приємно в Instagram демонструвати покупку дизайнерського об'єкта, який допомагає економічному зростанню в далекій країні, або публічну підтримку модної ініціативи, що піднімає вагомість ручної праці майстрів з регіонів, що розвиваються. На тлі самозамилування відбуваються дійсно прекрасні речі.

Текст: Тетяна Соловей

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.