До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Як у Швеції намагаються зменшити екологічну шкоду модної індустрії

Про враження від поїздки до Шведського центру модного текстилю розповідає голова департаменту комунікацій UFW, Дарія Марусік.

Fashion is going circular. Саме цими словами я почала нову нотатку у своєму смартфоні під час тижневої програми для експертів етичної моди у місті Борос на заході Швеції. Програма Fashion Revolution: The Future of Textiles об’єднала 15 представників модної індустрії із різних країн, щоб продемонструвати шведський досвід запровадження практик сталого розвитку, а також максимально занурити нас у дискусію на тему трансформації лінійної моделі ведення бізнесу у циклічну. Доречі, в межах саме цієї програми відбулась однойменна виставка під час показів весна-літо 2020 UFW, яку підтримало посольство Королівства Швеція в Україні.

Реклама

Швеція – це країна стабільної економіки, високих податків, гендерної та будь-якої іншої рівності, безкоштовної освіти та гідної соціальної допомоги. Рівень освіченості шведських споживачів досить високий. Шведи, наприклад, не публікують фото із аеропорту у соціальні мережі без обґрунтованої причини подорожувати літаками. Більше того, професіонали не йдуть працювати у компанії, що не є екологічно нейтральними – тому соціальна-відповідальність бізнесу там є не просто вибором, а необхідністю.

Шведський центр модного текстилю

З'являється враження, що структурно держава працює як годинник, ставить чітко окреслені цілі у розвитку "розумних" міст, туризму та транспорту, циклічної економіки, науки, розробки та пошуку нових матеріалів. Борос є прикладом розумного міста, в якому сконцентрована текстильна індустрія країни. У місті є лише одна фабрика, яка займається виробництвом high-tech синтетичних волокон та готових тканин — F.O.V. Fabrics. На досягнення цілей платформи Textile Fashion 2030 держава виділила 3 мільйони євро, і вся інноваційна діяльність зосереджена саме тут.

Досить футуристичний вигляд має проєкт HUGO, створений в межах цієї платформи. Професор університету та проєктний менеджер HUGO, Йонас Ларсон розповідав, що запуск цієї розробки в перспективі має зменшити екологічний слід виробництва, використання та купівлі одягу. Грубо кажучи, HUGO – це маленький електромобіль, схожий радше на контейнер на колесах. Він, як персональний кур'єр, може доставляти новий одяг із магазинів, відправляти старий одяг на утилізацію, а також слугувати інструментом для логістики при обміні речами між жителями міста. HUGO може стати екологічним транспортним рішенням для компаній, які займаються, наприклад, орендою одягу, альтернативою кур’єрів на бензинових автівках, можливістю розвантажити дороги, покращити повітря та позбутися парковок.

Найбільш шокуючим відкриттям стала The Streamateria – розробка студії дизайну Guringo для мультидисциплінарного проєкту Streamateria. Інновація руйнує стереотип, що sustainable fashion лише про речі, які слугують довго. За допомогою цієї технології мода триватиме лише 38 годин. Ми зможемо зняти мірки, обрати дизайн одягу із бази даних та клікнути на команду "print" – так створити на 3D-принтері ідеально посаджену сукню без ґудзиків із екологічного матеріалу на основі целюлози, яка за півтори доби розкладається у природі. Технологія може стати початком зовсім іншої філософії.

У той же час у Швеції набуває популярності тренд на оренду одягу, оскільки є прикладом циркулярної моделі бізнесу. Стартап із Стольгольму The Common Closet, реліз якого планують на початок наступного року, має стати компанією на кшталт Airbnb у сфері fashion. Основною ідеєю є оренда чужого гардеробу в тих випадках, коли немає великої потреби купувати новий одяг, наприклад, у подорожах.

У переході до циркулярних стратегій стабільна та відома у світі компанія Fjällräven почала пропонувати своїм клієнтам оренду похідного спорядження. Маючи бездоганну стратегію сталого розвитку, Fjällräven все ще перебуває у пошуку рішень, які приведуть бренд до циклічної моделі виробництва та збуту. Під час презентації також прозвучало відносно нове поняття – traceability – можливість повністю відслідкувати походження товару, що теж є одним із основних пріоритетів бренду. Вони, до речі, практикують використання коноплі у своїй продукції, адже вважають її перспективним матеріалом для індустрії, коли в Україні технології виробництва речей із цієї культури майже забуті.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.