Мода в нестабільні часи чи велике повернення класики
Останні роки наша країна проходить крізь ряд тяжких випробувань, для подолання яких потрібно об'єднуватись усім. Ніколи не залишалась осторонь і українська модна індустрія, яка допомагає різними способами – від створення благодійних колекцій до перепрофілювання виробництва. Звісно, на творчу сторону роботи брендів ситуація довкола теж впливає – дизайнери вміло інтерпретують у своїх колекціях настрої суспільства, бо точно відчувають, що саме для українців зараз "на часі". Як мода поводить себе в нестабільні часи і чи очікувати нам великого повернення класики, розбиралися для vogue.ua студенти Kyiv Academy of Media Arts у своїй випускній роботі.
Історія знає багато прикладів, як після надзвичайно важких часів, суспільство змінювало свої вподобання: бурхливі 20-ті, поява стилю New Look чи популярність хіпі були реакцією суспільства на пережиті труднощі. Між тим, "відгук" гардеробу на нещодавній жах, близкість смерті та повну невизначеність, частіше за все, був прямопротилежним до того, що переважало в одязі саме під час періоду виживання. У цей час на передній план виходять базові потреби у зносостійкості, прийнятній собівартості та ергономічності. Історія демонструє, що в у важкі часи жінки керувались саме цим набором якостей при виборі одягу, а яскравий колір чи витончений візерунок були зовсім нічого не варті.

Якщо уважніше розглянути нинішню ситуацію на українському fashion-ринку, то можна виділити основні тенденції, що виникли під впливом відчуття цілковитої нестабільності. Стосуються вони і поведінки споживачів, і роботи брендів. Якість виходить на перше місце, адже сенс купляти новий светр кожного сезона був втрачений і мабуть вже ніколи не знайдеться. Усвідомлення важливості бути залученим до життя країни, донатити або займатися волонтерською допомогою стало необхідним пунктом роботи для кожного українського бренду. Про навколишнє середовище сучасний покупець теж не забуває, а формування гардеробу з upcycling та eco-friendly брендів стає ознакою свідомого погляду на майбутнє. На передній план виходить запит на більш базовий, якісний одяг, що буде вірним товаришем в гардеробі та гарантовано прослужить кілька років. "Звідусіль ми чуємо про популярність стилю Old Money, важливість купувати менше, але більш якісний одяг, а це означає і більш універсальний, класичний. Наприклад, статистичний аналіз платформи Tags демонструє, що на останніх показах найпопулярнішими були чорний, сірий та бежевий відтінки, а цифри не брешуть. Про повернення до більш стриманої моди говорять і ретейлери – і міжнародні, і українські. Тільки якщо на вибір наших дівчат більше впливають воєнні дії в країні, то на світову економіку – інфляція та економічні труднощі", – пояснює зростання популярності класики Віолетта Федорова, шеф-редакторка vogue.ua.

Сучасна мода налічує величезну кількість стильових течій і напрямків, тож підігнати усіх під "одну копірку" неможливо. Паралельно із брендами, що виступають за мінімалізм, також продовжують існувати блиск, пір’я чи мереживо. І це прекрасно, адже одна з головних особливостей моди сьогодення – різноманітність.

Ідея для знімання з’явилася сама собою у процесі колективного обговорення теми. Зображення життя молодих хлопців та дівчат на тлі суцільної невідомості та бодай можливості будувати плани на майбутнє – реалії останніх 15 місяців життя нашої країни. Образи моделей, що зібрані виключно з речей українських брендів говорять про переважання витонченого мінімалізму в останніх колекціях вітчизняних дизайнерів. Особливу атмосферу знімання підкреслили чорно-білі кадри та приглушена гама кольорів. Ще одна важлива деталь – незважаючи на практичний запит, дизайнери все одно зберігають вірність жіночним силуетам та витонченим формам. Побачення, прогулянки містом – життя неможливо спинити, воно плине далі, лише за інших обставин та з іншим настроєм.

"Тенденція, яка характеризує українську моду вже декілька років, відображає напрям культурного розвитку в країни. Суспільство перебуває в процесі самовизначення, саме так дизайнери знаходяться у пошуку того, що відображає Україну в їх колекціях. Це не обов'язково інтерпретації фольклорних мотивів в одязі, робота відбувається на різних рівнях. Наприклад, артизанальна лінійка костюмів та пальто Litkovska вироблена з плетеної тканини за технологією, з якої виготовляються килими "доріжки". Bevza знаходить форми у знайомих побутових об'єктах або символах (колоски пшениці, бронежилети, або морських мушель в архітектурних формах) та вибудовує дизайн її мінімалістичних колекцій навколо них. Лінійка Support by POUSTOVIT відображає міфологію міста Київ. Бренди Kseniaschnaider та Rcr Khomenko використовують секонд-хенд одяг як текстильний ресурс, що теж відображає нашу реальність (Україна у листи лідерів імпорту секонд-хенд одягу), – розповідає Тетяна Соловей, колишня головна редакторка Buro 24/7 Ukraine та fashion-редакторка Vogue Ukraine. – Навіть більше. Приклад брендів Ruslan Baginsky, Sleeper, Ienki Ienki, Vita Kin з масштабним українським виробництвом та міжнародною мапою продажів показує, що "Зроблено в Україні" набуває нового сенсу: тепер це не просто вироблено, але й придумано в Україні.".



Марина Мартинів, стилістка та контріб'юторка багатьох глянцевих видань, додає: "Якщо повернутися до минулих післявоєнних часів, можна відслідкувати тенденцію до поділу споживачів та виробників одягу на дві умовні категорії: бажаючі відчути свято через зовнішний вигляд, які обирають більш яскраві чи сексуальні образи (важливим було продемонструвати післявоєнне благополуччя) та представники другої категорії, які продовжували надавати перевагу стриманим, класичним силуетам, що були основою в одязі военного часу. На мою думку, мода завжди була, є і буде циклічною, тому наразі я спостерігаю таку саму ситуацію, що вже мала місце в історії моди.

Класичних, лаконічних силуетів в останніх колекціях українських брендів справді побільшало, адже ми знаходимось безпосередньо у воєнних часах і маємо потребу, насамперед, у гардеробі, який швидко зможемо скласти у маленьку валізу; який легко поєднується між собою; повністю задовольняє наші потреби у комфорті та зручності під час будь-яких надзвичайних ситуацій. Тож висока комбінаторика, комфорт, функціональність – це основні критерії, на які бренди роблять акцент на сьогоднішній день. У післявоєнний період маємо очікувати "квітення" брендів: нові яскраві кольори, принти, повсюдна демонстрація радості та веселощів, як це вже було раніше, бо суспільству конче потрібен викид емоцій".
Над проєктом працювали:
Фотограф: Іван Ходанич
Стиль та продюсер постпродакшену: Ірина Яровенко
Арт-директор та головний продюсер: Анастасія Мельниченко
Відео: Сергій Бондаренко
Моделі: Інді Хаіт, Євгеній Йовенко, Вікторія Єрмоленко, Каріна Алексеєнко
Стилісти та продюсери: Ліна Совенко, Анастасія Муравщик, Анастасія Зозуля, Ганна Яцина
Макіяж та зачіски: Даша Руда, Владислав Павленко
Текст: Катерина Асоскова