Хижачки на полюванні: Тетяна Соловій про нову колекцію Panthère de Cartier
Нова колекція Panthère de Cartier подібна до коктейлю, приготовленого за вдалим рецептом: у правильних пропорціях наявні мода, стиль артдеко й технічна віртуозність.
З нагоди запуску нової колекції в Cartier згадують плеяду відомих клієнток Дому. Вони були дуже винахідливі. Герцогиня Віндзорська носила брошку як пантера на поясі або по дві — на вилогах сорочки. Барбара Хаттон своїх тигрів закріплювала на плечах як еполети. Актриса Жаклін Делюбак з’явилася 1972 року на балу сюрреалістів із золотою ящіркою на шиї, припасувавши брошку на сукні так, ніби вона трималася на шкірі. Марія Фелікс носила масивне кольє у формі двох крокодилів як повсякденну біжутерію. Ці спогади — стилістичний огляд колекції, з якою Cartier пропонує експериментувати.
Нова Panthère de Cartier — кінетична: у ній багато рухомих деталей, які доповнюють підвіски, сережки й каблучки. Грона, що танцюють під час руху, зібрані з металевих кульок, перлин, деталей з діамантовим паве. Деякі з них увінчані смарагдовими або сапфіровими краплями-кабошонами. Застібка слугує декором: механізм виготовлений як голова пантери, яка закушує подвійний ланцюг браслетів і кольє. У колекції вперше з’явилися кафи: хижа кішка ніби обіймає вухо, чіпляючись хвостом за мочку.
Panthère de Cartier універсальна. У ній є як доступні багатьом версії з білого, рожевого або жовтого золота, так і предмети з діамантами й сапфірами; як невеликі стримані прикраси, так і великі виразні речі. Такі прикраси доповнять повсякденний образ і будуть доречними на врочистій події. Деякі видаються ідеальними коштовностями, які дарують з особливої нагоди. Наприклад, каблучка, де сплелися дві пантери з білого золота й чорного онікса, — чим не ювелірний еквівалент любовного освідчення?
Частина асортименту призначена для чоловіків. Є фібули для вилог, застібка яких виготовлена як голова пантери. Досить брутальний вигляд мають великі каблучки-скелетони. Носити такі захочуть і дівчата, а отже можливі парні виходи з ідентичними ювелірними наборами.
Фігурки пантер різного ступеня лютості, а також хиже забарвлення емаллю по жовтому золоту або в стилі історичного орнаменту комбінацією білих діамантів й онікса — це незмінні речі, що забезпечують колекції Panthère de Cartier абсолютну впізнаваність і спадкоємність.
Головний омаж колекції, безсумнівно, адресований Жанні Туссен, легендарній креативній директорці Cartier. У паризькому архіві з особливою втіхою показують ескізи авторства Жанни. Ось том, датований 1933-м. Цього року її тільки призначили креативним директором ювелірного напряму — через дев’ять років після того, як вона почала свою кар’єру дизайнеркою аксесуарів у так званому департаменті S (Silver). Онук засновника Луї Картьє, який відповідав за паризьку філію Дому, цього часу саме одружився з угорською графинею Жаклін Алмассі, оселився в Будапешті й доручив Жанні художнє керівництво Cartier. Туссен пропрацювала на посаді директорки понад сорок років, була не тільки першим не членом сім’ї, допущеним до керування фірмою, а й першою жінкою-ювеліром в історії Cartier. "У Парижі в 1930-х з’явився вислів le gout Toussaint", — розповідає працівник архіву, надягаючи білі рукавички (такими заведено брати прикраси). Насамперед смак Туссен відбивався у виняткових зразках ювелірних виробів в стилі артдеко.
На розкритому навмання розвороті — акуратні креслення з описами аксесуарів для жінок і чоловіків. Пудрениця, запальничка, блокнот, футляр для помади, фоторамка — праворуч. Ліворуч — футляр для монет, брелок з написом forget me not, запонки, портсигар. Чіткість ліній, геометрія, стриманий декор — ці деталі прекрасно ілюструють дух естетики артдеко в її прагненні наситити побут бездоганно зробленими речами. Закурює він сигарету чи застібає запонки, обводить вона червоним губи або черкає замітку — будь-якій прозаїчній дії можна надати характеру естетичного жесту.
Повною мірою талант Жанни Туссен виявився, коли вона взялася за розроблення ювелірних прикрас. Серед її творчих знахідок — культова лінійка прикрас Cartier, присвячених пантері, тотемній тварині Дому.
Жанна була натхнена ідеєю бестіарію й символічної сили пантери. Не заперечувала, якщо її саму називали пантерою. В асортименті Cartier вже був однойменний орнамент: онікс і білі діаманти на платині імітували хиже забарвлення. Завдяки Жанні Туссен орнамент отримав друге життя. Її власна історія з пантерами Cartier почалася з особистих скарбів: 1917 року в її колекції з’явився портсигар з абрисом пантери, складеним з платини, онікса й білих діамантів, 1919 — овальний мінодьєр з емалі й жовтого золота, який прикрасила фігурка чорно-білої пантери.
Перший зразок тривимірної пантери з’явився завдяки індивідуальним замовленням для герцогині Віндзорської 1948 року, за який — на прохання її чоловіка — Жанна Туссен взялася особисто. Вона добре знала смак своєї подруги, яка була відданою клієнткою Дому. У подарунок від герцога та отримала розкішну брошку: на смарагдовому кабошоні вагою в 116,74 карата розмістилася мікроскульптура пантери. Через рік її колекцію брошок поповнила ще одна царствена хижачка: цього разу пантера осідлала сапфіровий кабошон 152,35 карата. Тварини мали дуже реалістичний вигляд. На замовлення Cartier художник Пітер Лемаршан замальовував котячих у зоопарку Венсенського лісу, а відтак у майстернях під наглядом Туссен їх втілювали в коштовних матеріалах. Тоді, на хвилі моди, Cartier взяли чимало замовлень на прикраси "як у графині", а сама колекція стала постійною в асортименті Cartier. Число варіацій пантер зростає щороку, так само як і відданих шанувальниць коштовних кішок.
Текст: Тетяна Соловій