КУПИТИ КВИТКИ

Під прикриттям: еволюція прикрас-талісманів

Історична колекція прикрас-талісманів могла б мати вигляд найдивнішого, але вкрай ефективного ювелірного збору.

Шовкова сорочка, шерстяний костюм, 2 кольє, жовте золото, діаманти, малахіт, все – Dior; шовкова хустка, Gucci

У ювелірному відділі музею Nordiska в Стокгольмі кричуще оригінальний вигляд мають ланцюжки для кишенькових годинників, плетені з волосся. Чоловічі – з жіночого, найчастіше подарунок і сировина з однієї сім'ї. "Обіцянки та спогади" – пишуть про популярність таких прикрас в XIX столітті в поясненні біля вітрини. В цьому є щось заворожуючо первісне. Ці прикраси – на кшталт емоційно дорогого ланцюжка, по якому, буквально, фізичний зв'язок людей перетікає у вічність та гарантує непорушність шлюбу.

Реклама.

У моєму рейтингу вражаючих фізіологічних прикрас ці ланцюги програли лише 15-сантиметровим каффам, відлитим з бронзи в ХІІ столітті до нашої ери і виставленим в київському Національному музеї історії України. Закручені у спіралі браслети були талісманами: масивні, як лати, їх одягали на біцепси воїнів для захисту.

До ХХ століття захисна функція прикрас трансформувалася в емоційно-символічну. Наприклад, талісманом однієї з найвидатніших жінок-авіаторів Жаклін Кокран, зробленим в майстерні Cartier на її замовлення, був тонкий з білого золота браслет, ніби сплетений з лози мітли. Сенс такого декору пояснити просто. Жаклін першою з жінок подолала звуковий бар'єр (1953 року) і перевищила швидкість звуку вдвічі (1964 року). У професійному – переважно чоловічому – суспільстві їй часто доводилося чути сексистські жарти про те, що тільки відьми можуть так літати. Щоб раз і назавжди відповісти всім "дотепникам", вона замовила собі саме такий "відьомський" браслет. У ньому Жаклін постійно з'являлася в суспільстві, а 1954 року Хорст П. Хорст зняв її в цій прикрасі для американського Vogue.

На гіпотетичній виставці прикрас-талісманів всіх епох і народів міг би скластися екстравагантний театр масок, форм і поєднань. Стрекози відваги з Японії, жаби родючості з Єгипту, аметисти-протектори від алкоголізму із Стародавньої Греції змінювалися б коралами і бурштином, які до сих пір в'яжуть дітям на браслети для захисту. Я б включила сюди і перстень своєї приятельки: вона якось знайшла на морському березі обточений камінь з отвором – і носить його як перстень. Розсипавши антрацитову крихту по стенду, влаштувала б інсталяцію на тему смерті папи Климента VII. Діаманти, які вважали в XVI столітті найкращою протиотрутою і захистом, за дивним наказом Климента VII перетирали в пил, який він їв чайними ложками. Після 30 ложок захист вже не знадобився.

До ХХ століття захисна функція прикрас трансформувалася в емоційно-символічну

Чим ближче до сучасності, тим менше людство прагнуло інтерпретувати ідею прикраси (або частин прикраси) як талісмана буквально. До ХХ століття їх навіть почали сприймати як справу рук людини – таку ж, як і парові машини або літальні апарати, від яких у людства виросли крила. Настрій вловив Жак Арпельc, який наївні образи природи зробив ювелірною обіцянкою щастя Будинку Van Cleef & Arpels. "Щоб спіймати удачу, потрібно в неї повірити", – вважав він – і ввів в пантеон ювелірних "речей на удачу" по-дитячому щирих героїв: фей-метеликів і танцюючі дзвіночки.

Талісмани стали світськими. На їх фоні прикраси з очима, сакральною геометрією або алхімічними символами – всім, що пробуджує наше "інше" або "глибинне", – здаються язичництвом. Більш популярні ті, що говорять зрозумілою всьому світу мовою. Замок, за допомогою якого відкривають бажання, в колекції Amulette de Cartier, серця на довгу любов Happy Hearts Chopard, ключі від щастя Keys Tiffany & Co., сила необроблених діамантів Talisman De Beers – цілий ряд сентиментальних ювелірних штучок.

Його доповнюють особисті талісмани, які завдяки таланту культової особистості стали загальними. Так мальтійські хрести, комети, камеї і хлібні колоски Коко Шанель, кожному з яких відводили почесне місце на умовному вівтарі щасливих прикмет, стали класикою жанру символічних прикрас. Або Dior: Крістіан Діор вірив, що його мрія про власний модний Будинок реалізувалася завдяки знайденій на паризькій бруківці підвісці-зірці. Він носив її в кишені і тримав на столі в ательє, поки працював. Вона нагадувала йому про будинок дитинства, де мотив 32-кутної "троянди вітрів" прикрашав мозаїчну підлогу басейну. Віктуар де Кастеллан використовувала цю історію, щоб представити колекцію Rose des Vents 2015 року. Цього року ряд мінімалістичних прикрас з восьмикутною зіркою поповнився розкішним сотуаром і трирядним кольє. На них помістилися восьмикутні зірки з оніксу, перламутру, малахіту, опала, ляпіс-лазурі, тигрового ока і діамантів – каменів із значенням, які капризом дизайнера склалися в одне ціле, багаторазово посилюючи естетичний і магічний ефект.

Фото: Paolo Di Lucente

Стиль: Ina Lekiewicz

Зачіска і макіяж: Emil Zed

Модель: Annely Bouma

Текст: Тетяна Соловей

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.