Особистий досвід: Тетяна Соловей про навчання в ювелірній школі Van Cleef & Arpels
Ювелірна школа Van Cleef & Arpels – для шанувальників і свідомих покупців дорогоцінностей. Курс в ній пройшла Тетяна Соловей.
ІзабельДелан і Марі-Лаура Кассіу-Дюрантон – професійні гемологи – прикрашають свою чотиригодинну розповідь про дорогоцінне каміння такими діалогами:
– Раніше носити їх вдень вважалося зухвалістю.
– Коктейльні перстні, звичайно, не допомагають готувати або копатись в саду.
– Не допомагають садити квіти? Я здивована!
Обидва вінтажні, одне Chanel, друге безіменне з чистим небесно-блакитним аквамарином. Мають доречний вигляд навіть в 10 ранку: Марі-Лаура розповідає, якою захоплюючою пригодою може стати покупка каміння. Наприклад, олександриту – найпримхливішого: він має рожевий виглядпри штучному освітленні, але сірий– при денному. "Поводьтеся, як діти в крамниці солодощів. Чіпайте, пробуйте", – радить друга учасниця діалогу, Ізабель. У цій школі все влаштовано так, щоб до предмету вивчення всіставились з азартом юного натураліста, дослідника природи, детектива і навіть героїні казки. Школа – це L'ÉcoleVanCleef&Arpels.
Перші заняття в салонах класичного особняка XVIII століття на Вандомській площі відбулись 2012 року. З тих пір програма розрослася: 15 курсів по 4 години базовані навколо тем "Історія ювелірної справи", "Світ дорогоцінногокаміння", "Секрети майстерності" і нещодавно запущеної "Перші кроки в ювелірному мистецтві". Про каміння і прикраси тут розповідають з поглядів хімії, фізики, географії, історії мистецтва, діамантових трейдерів і антикварних дилерів. Тон розповіді коливається між придихом і здоровим цинізмом. Тільки говорили про "шлюбний союз дорогоцінного металу і каменю", а через паро хвилин– про те, що каміння, по суті, купують на вагу, як овочі: "карати", в яких вимірюється їх вага, – похідне від слова "кероб". Це 2-грамове кавове зерно – раніше з їх допомогою визначали вагу каміння.
Спеціально заради учнів школи навіть вдалися до злочину. Замовили гранувальникам камені з дефектами – скошеними гранями – щоб слухачі навчилися шукати ідеальнегранування, союз пропорцій і гармонії: класичні 57 фасеток на діамантовій формі. Моя улюблена частина курсу "Світ дорогоцінного каміння" – розглядати необроблене каміння: ляпіс-лазур в природі зустрічається зі схожим на золото піритом, кристали турмаліну схожі на шаруватий кольоровий льодяник, австралійський опал, як на мене, не потребує гранування в принципі – камінь світиться зсередини, навіть не маючи форми кабошона. І коли байдужих до включень і світіння в мінералах не залишається, викладачі суворим тоном просять не використовувати слово "напівкоштовні". З 2002 року у Франції (а після в Європі і США) законодавчо прийняли класифікацію precious, fine і ornament: дорогоцінне (четвірка: діамант, рубін, сапфір і смарагд), ювелірне (те саме, що раніше вважалося напівдорогоцінним) і виробне (всенепрозоре) каміння.
Мої сусідки за партою– співвласниця будівельного бізнесу з Казахстану і колишній фінансовий консультант з Гонконгу. Перша хоче купувати діаманти усвідомлено, розсудливо інвестуючи в каміння. Другійнабрид світ фінансів, а новий вона поки шукає, подорожуючи по світу в пошуках ідей. Нас нічого не об'єднує, окрім зародженого завдяки L'ÉcoleVanCleef & Arpels інтересу до каміння, – "Diamondsisforever", –жартуємо ми. Всіх захоплює історія про те, що до ХХ століття рубіни і шпінелі плутали, – відмінності мінералів можна визначити на хімічному рівні. Їх переплутали б і з червоними діамантами, якби останні не були виключно рідкісні –їх можна зустріти рідше, ніж жовті, сині або зелені. Наприклад, діамант HancockRed вагою 0,95 карати на аукціоні Christie's в квітні 1987 року було продано за рекордні для цього каменю 880 тис. доларів, що у вісім разів перевищило заявлену вартість.
Моя особиста фея – хрещена курсу Інесіта Гей-Ескель, історик мистецтва, професор і викладач L'École. Вона веде захоплюючий Instagram школи @lecolevancleefarpels і знімає відеоуроки, які є на сайті. Вона відповідала за американський ринок в Cartier, була віце-президентом Tiffany & Co., а тепер викладає тут. Мимохідь, розповідає історію про те, як брала участь в розслідуванні століття – провенансі зниклого кольє махараджіПатіала. Прикраса з 2 930 діамантами загальною вагою 962,25 карати разом з легендарним каменемDeBeers в 234,69 каратизробили в майстернях Cartier 1926 року, легендарна річ зникла в середині ХХ століття і знайшли їїтільки 1998 року в лондонській антикварній крамниці – без великого каміння і в жалюгідному стані. Ця історія стала сенсацією, і Інесіта розповідає її з таким ентузіазмом, ніби тільки вчора отримала звістку про можливу знахідку легендарної коштовності ХХ століття.
Історію мистецтва вона розглядає через призму дорогоцінного каміння, і ця звичка набувається моментально. Так і сонце на бутікуLouisVuitton біля Вандомської площі здається жестом вітання "королю-сонцю" Людовику XIV, першому і дуже успішному промоутеру французького мистецтва життя – традиції, що його країна успішно дотримується вже декілька століть.
Школа VanCleef & Arpels славна не лише розповідями. У січні 2018 року тут презентували історичний проект – реконструювали 20 дорогоцінних каменів з корони французьких королів. У колекції Людовика XIV вони виявилися завдяки першому діамантовому трейдеру Жан-Батисту Таверньє – єдиному з європейців, допущеному до двору Великих Моголів. 1668 року він привіз їх до Франції, після Французької революції каміння було вкрадене і зникло по світу, спливаючи іноді на аукціонах. Тепер завдяки L'Écoleможна побачити реконструкцію блискучої двадцятки – в тому вигляді, в якому воно підкорило очі і серце "короля-сонця".