5 найкращих фільмів Рідлі Скотта
30 листопада легендарному Рідлі Скотту виповнюється 82 роки. Він розпочав свою кар'єру на BBC в 1960-і, але перший повнометражний художній фільм зняв у 40 років. Його талант – створювати інші світи: навіть якщо потрапити в них раз, глядач не забуде їх ніколи. У день народження режисера Vogue.ua згадує 5 найкращих фільмів Рідлі Скотта.



В кінці 70-х на хвилі успіху "Зоряних війн" Рідлі Скотт, до цього часу вже досвідчений режисер реклами і серіалів, звернувся до жанру сай-фай. Так народився "Чужий" – мабуть, найвідоміший фільм режисера поряд з "Тим, що біжить по лезу". Головним персонажем у кінострічці, де команда космічного корабля стикається з моторошним монстром, була дівчина, офіцер Ріплі – Рідлі Скотт пішов на це всупереч традиції робити в науково-фантастичному кіно головними героями чоловіків. Її зіграла Сігурні Уівер, для якої "Чужий" став першою головною роллю і картиною, що визначила всю кар'єру. "Чужий" став другим художнім фільмом Рідлі Скотта і відразу заявив, чим славитиметься цей режисер: яскрава, багата візуальна мова, неймовірний дизайн костюмів і декорацій, і музика, що пронизує наскрізь.


Рідлі Скотт зняв "Того, що біжить по лезу" 1982 року. Його захопив макабричний роман Філіпа Діка "Чи мріють андроїди про електроовець?", в якому офіцер поліції Рік Декард полює на андроїдів-роботів, ідентичних людям. Роман хотів екранізувати Мартін Скорсезе, але в підсумку відмовився. На головну роль – офіцера Ріка Декарда – потрібна була зірка, і Скотт запросив Гаррісона Форда, який на той момент вже знявся в двох частинах "Зоряних війн" і першій частині "Індіани Джонса". В інтерв'ю після зйомок Форд не раз повторював, що "Той, що біжить по лезу" – далеко не улюблений його фільм, а робота була затьмарена постійними суперечками з режисером. Стрічка провалилась у прокаті, але стала видатним фільмом століття – і візуальним прототипом для блокбастерів майбутнього, від "Матриці" до "Бетмена" і "П'ятого елементу". Побудувати фантастичний світ, замішаний на нуарі і кіберпанку, Рідлі Скотту допомогли художник і футурист Сід Мід, з яким вони разом створювали "Чужого", і грецький композитор Вангеліс, один з перших електронних композиторів у світі.


Те, що йому до снаги будь-які жанри, Рідлі Скотт довів 1991 року роуд-муві "Тельма і Луїза". І подарував світові неповторний акторський дует – Сьюзан Сарандон і Джини Девіс. Їхні героїні Луїза (офіціантка) і Тельма (домогосподарка, яка страждає від грубості чоловіка-тирана) вирушають в гори, але потрапляють в халепу і роблять кілька злочинів дорогою. Розкішні в цьому фільмі не тільки акторки, музика Ганса Циммера і гумор (фільм отримав "Оскара" за найкращий сценарій), а й молодий, неймовірно стрункий і скромний Бред Пітт у ролі "ковбоя", що шукає пригод.


2000 року Рідлі Скотт повернув інтерес до великого історичного кіно завдяки "Гладіатору". Фільм з Расселом Кроу в ролі гладіатора Максимуса отримав 11 номінацій на "Оскара", і – п'ять статуеток у підсумку. Рассел Кроу зіграв так сильно, що отримав "Оскара" за головну чоловічу роль. Подейкують, що Рідлі Скотт хоче повторити успіх і працює над другою частиною "Гладіатора" – щоправда, без Рассела Кроу.


Наскільки б запаморочливим, масштабним і фантастичним не був новий фільм Рідлі Скотта, він завжди розповідає про людину, часто самотню і в пошуках. Такий герой "Марсіанина" – астронавт Марк Уотні, якому всупереч здоровому глузду вдається вижити на Марсі, де його випадково залишили колеги з експедиції. З таким сюжетом фільм міг би бути драматичним, але в підсумку виявився дуже смішним, людяним і винахідливим. Перед зйомками Рідлі Скотт вивчив всі можливі наявні на той момент комп'ютерні графіки, але більша частина зйомок відбулась на натурі – в дивовижній пустелі Ваді-Рам в Йорданії.