RU UA

Журнал VOGUE

Подписаться
Продолжая просмотр сайта, вы соглашаетесь с тем, что ознакомились с обновленной политикой конфиденциальности и соглашаетесь на использование файлов cookie.
Соглашаюсь

Як колекціонування сприяє розвитку сучасного мистецтва: досвід Форуму колекціонерів

20 октября 2021

У центрі сучасного мистецтва М17 пройшов Форум колекціонерів, на якому закордонні та українські спікери спробували дати відповіді на питання, пов’язані з колекціонуванням сучасного мистецтва. Публікуємо найцікавіші тези.

Колекціонування як спосіб збереження художніх творів та їхньої «музеєфікації» нині викликає занепокоєння, адже сучасне мистецтво, яке дедалі більше не вписується в усталені категорії, важко збирати. Нові форми та формати мистецтва потребують відповідних способів колекціонування. Наприклад, як зберігати та демонструвати відеороботи чи дигітальні твори? А NFT? Сучасне мистецтво перетворилося на виклик як для глядача, так і для колекціонера.

Коли запитання сформульовані й поставлені, з’являється дискурс. Центр сучасного мистецтва М17 та український Клуб колекціонерів у партнерстві з Інститутом проблем сучасного мистецтва НАМ України провели М17 International Art Collectors’ Forum, на якому закордонні та українські спікери спробували дати відповіді на запитання, пов’язані з колекціонуванням сучасного мистецтва.  М17 International Art Collectors’ Forum відбувався в межах виставки «Відкрита можливість» у ЦСМ М17 під кураторством мистецтвознавців Олександра Соловйова і Вікторії Бавикіної. Ідея цієї експозиції була натхненна успішним завершенням кількарічних переговорів між українським Клубом Колекціонерів та французьким Центром Помпіду щодо дарування Центру творів сучасного мистецтва України. 

«Це перша подібна виставка, яка охоплює такий широкий спектр митців, об’єднуючи їх однією темою — темою колекціонування. Сьогодні саме цей погляд є для нас цікавий, тому що результатом подібних проєктів може стати Музей сучасного мистецтва» — висловився про виставку президент Havas Creative Group Ukraine, меценат, голова правління Українського Клубу Колекціонерів Юрій Когутяк.

Акт передання робіт став не лише своєрідним способом музеєфікації українського мистецтва, а й фактом визнання його в контексті світової культури. Нині 164 роботи вже переїхали до постійної колекції Центру Помпіду. До власне виставки в М17 ввійшли інші роботи авторства українських митців, що репрезентуватимуть нашу країну в Парижі. Проте не лише вони. Зрештою, вона набагато розширила окреслене Центром Помпіду поле розуміння сучасного мистецтва України, доповнивши його додатковими персоналіями. Виставка «Відкрита можливість» була організована з творів приватних зібрань українських колекціонерів, а тому й стала підґрунтям для роздумів про проблеми колекціонування сучасного мистецтва та його експонування в публічному просторі.

«Готуючи проєкт „Відкрита можливість“ у ЦСМ М17 нам було важливо не лише провести виставку з творів приватних колекцій і авторських робіт, які було відібрано до постійної колекції Центру Помпіду, а й загалом дослідити феномен колекціонування», — розповіла Наталія Шпитковська, директорка ЦСМ М17. Метою М17 International Art Collectors’ Forum стало пожвавлення в Україні процесів колекціонування та артринку через облаштування комфортної комунікаційної платформи для обміну успішними кейсами між закордонними й місцевими експертами в галузі мистецтва, лідерами думок, колекціонерами й фахівцями суміжних сфер. Упродовж чотирьох днів, з 7 по 10 липня включно, спікери Форуму — українські й закордонні колекціонери, куратори колекцій, дослідники різних аспектів колекціонування — обговорювали феномен художнього колекціонування, його практичні принципи, стратегії артринків і навіть революційний blockchain art.

Кожен із чотирьох днів М17 International Art Collectors’ Forum мав окрему тему. У такий спосіб феномен колекціонування був розглянутий з кількох різних перспектив. Наприклад, перший день Форуму був присвячений презентації проєкту «Україна в Помпіду», під час якої експерти Вікторія Бавикіна та Олександр Соловйов розповіли, які роботи сучасних українських митців опинилися в постійній колекції Центру Помпіду. Серед імен пролунали Олександр Ройтбурд, Ілля Чичкан, Жанна Кадирова, Стас Волязловський, Сергій Ануфрієв, Олег Соколов, Євген Павлов, Олег Мальований та інші. Колекціонери та учасники українського Клубу колекціонерів Зенко Афтаназів, Борис Гриньов, Вадим Мороховський та Юрій Когутяк поділилися, як відбувалося передавання робіт і чому саме українським колекціонерам судилося відіграти в процесі першорядну роль. Куратор Центру Помпіду Ніколя Люччі-Гутніков та радниця з питань культури посольства Франції в України Наталі Берас розповіли, хто і як зможе надалі впливати на утвердження або трансформацію концепції репрезентації українського мистецтва за кордоном. 

Упродовж другого дня Форуму розглядалися питання інституалізації приватних колекцій. Едвард Кларк розповів про Ашмолівський музей в Оксфорді, який є одним із найстаріших із заснованих колекціонерами. Пітер Дорошенко поділився своїми припущеннями щодо майбутнього приватних колекцій. Олександр Соловйов і Віктор Мізіано вели розмову про роль колекціонерів у сучасному світі. А в завершальній події другого дня колекціонери Борис Гриньов, Володимир Мороховський та Віктор Корсак презентували власні способи представлення приватних колекцій публіці.

«У нашої з дружиною колекції немає стін, — поділився Борис Гриньов. — Вона повністю розташована у віртуальному просторі. Це ресурс Grynyov Art Collection, на якому є 3 300 робіт сучасних українських митців. Тому нам не треба багато працівників». Наразі чимало приватних колекцій оформлюються у віртуальній площині, адже за теперішніх карантинних умов так легше демонструвати роботи публіці. Втім, наприклад, колекціонер Михайло Царьов вважає, що, попри прогресивність, такий спосіб колекціонування не є ефективним, адже у віртуальному просторі неможливо відчути роботи, зіткнутися з ними лицем до лиця.

Третій день М17 International Art Collectors’ Forum видався найзапальнішим, адже його темою було колекціонування new media art та NFT. «NFT є цифровим активом, — розповіла кураторка Blockchain Art Hackathon Аїда Джангірова, — нероздільним токеном на блокчейні. Це смартконтракт, який легітимізує унікальність цифрової мистецької роботи художника в блокчейн-системі. А сам блокчейн — це система записування унікальних посилань, які неможливо видалити чи змінити».

Фінальний день Форуму був присвячений феноменам патронажу та меценатства, а також корпоративним колекціям. Письменник і куратор Алістер Гікс розповів про колекцію сучасного мистецтва Deutsche Bank та поділився досвідом інтеграції робіт художників в офісний простір. Мистецтвознавиця Клер Стеблер прочитала лекцію про те, як сформували й далі поповнюють колекцію мистецтва Louis Vuitton Foundation. Директорка Товариства сучасного мистецтва (CAS) у Лондоні Керолайн Даґлас дискутувала з Бертраном Костом про благодійність та меценатство. А на круглому столі, у якому взяли участь колекціонери Андрій Адамовський, Зенко Афтаназів та Юрій Комельков, відбулася розмова про перспективи приватного колекціонування в Україні.

«Наша країна має величезний потенціал. Артринок формується. Є висококваліфіковані експерти, куратори, досить багато професійних галерей, Клуб Колекціонерів, відбуваються культурні події, виставки міжнародного рівня. І в нас уже складена певна культурна спільнота, яка прагне щось змінювати й готова над цим працювати. Тому здорове лобіювання, кілька законів про колекціонування та меценатство, створення музею сучасного мистецтва з огляду на закордонний досвід, — і культурний авторитет України на міжнародній арені не поступатиметься авторитетові сьогоднішніх лідерів», — підсумував Андрій Адамовський.

Переглянути записи усіх подій Форуму можна на YouTube-каналі Центру сучасного мистецтва М17.

Еще в разделе Арт

Популярное