В Україні зняли важливий відеопроєкт ZMOVA — це серія музичних виступів на культурних локаціях Києва, які потребують особливої уваги.
Перше відео знято в Національному художньому музеї — знаменитому музеї з левами, який знає кожен киянин. Вже 120 років тут зберігають і досліджують українське мистецтво. Нині музей потребує ремонту — зокрема, завершення реставрації фасаду. Ідея проєкту ZMOVA — через музику привернути увагу до значущих історичних місць столиці. Проєкт складається із чотирьох серій, які вийдуть на Youtube-каналі kontrabass promo.
Кожна серія містить дві частини. Перша, стисла частина, — це роздуми самих музикантів про творчість, а також значення вибраної локації для культури України. Друга — власне лайв групи. Автори відео Степан Павлюк та Андрій Тартишников показали не тільки привабливі сторони кожної локації, а й проблеми, які загрожують існуванню пам’яток. Що стосується NAMU, то на засоби благодійників вже вдалося відремонтувати вхідні двері, вестибюль, відреставрувати мармурову підлогу, але й досі потрібні фінанси для ремонту фасаду, скульптур левів і музейних сходів.
Vogue.ua поспілкувався із засновниками проєкту Юрієм Базакою та Катериною Войчук про ідеї проєкту, вибір локацій і музикантів, а також про очікуваний результат.
Катя Войчук: "Історія з відео в нас почалася з фестивалю Intercity Live. За весну-літо 2020-го спільно з колегами із семи міст України ми організували й провели чотири міжнародні онлайн-фестивалі. Це були трансляції з різних міст світу, під час яких музичні гурти та інші художники виходили в прямий ефір і давали концерти, робили перформанси. Фестиваль став досить успішним, але контент, який було знято під час фестивалю, не завжди був такої якості, як хотілося б. Уже тоді ми почали замислюватися над тим, щоб знімати відео з повноцінним сценарним підготуванням і постпродакшеном. Вирішальним поштовхом для нас стала поява оголошення від УКФ про програму підтримки для організацій, які постраждали від пандемії. Ми (концертне агентство kontrabass promo) подали цю ідею й, на диво для самих себе, дістали фінансування. Без цього ми б не змогли реалізувати проєкт так швидко і якісно".
Юра Базака: "Ще до локдауну ми іноді проводили концерти в нетипових місцях, зокрема в музеях, лісі, планетарії, на телестудії, під мостом. Залишалися ідеї локацій для майбутніх подій. Частину цих ідей удалося втілити в Zmova. Ми намагалися показати глядачеві місця, які їм потім захочеться відвідати".
Катя Войчук: "Оскільки ми й до пандемії проводили концерти й різні артпроекти в незвичних локаціях, то добре розуміємо, як може проявитися музика й музиканти, якщо їм дати можливість зазвучати в місці з особливою атмосферою, інтер’єром та історією. Локації вибирали, згідно з багатьма чинниками: значення для міста й культури загалом, візуальна привабливість та особливість, логістична доступність. Але, мабуть, найважливішу роль відіграла відкритість адміністрації до співпраці. Команда кожної із чотирьох локацій, відібраних для ZMOVA, не просто відразу погодилися на знімання, а стала майже повноцінним учасником проєкту. Вони надавали додаткові відеоматеріали, радили якісь особливі місця й ракурси".
Юра Базака: "Це молоді українські музичні проєкти, які є актуальними прямо нині, випускають нові релізи й грають нетривіальну музику. Ми не прив’язувалися до різних жанрів, тому в результаті отримали джаз, реп, електроніку й інді-рок".
Катя Войчук: "Ми хотіли показати різноманіття незалежної сучасної української музики в межах одного проєкту. Стилістично, концептуально й навіть у життєвих позиціях і пріоритетах всі артисти дуже різні, але однаково круті у своїй творчості та професійні в роботі. Два колективи ми відібрали давно, уже працювали з ними раніше й дуже хотіли зняти їм хороший відеоматеріал. З іншими двома — нова історія. Ідея запросити одного музиканта з’явилася відразу з ідеєю про локацію. Це єдиний артист, який живе не в Києві й приїздив на кілька днів знімання сюди. А хлопці з Hyphen Dash, лайв яких ми випустили першим, взагалі з’явилися останніми в проєкті. Виявляється, це була їхня мрія — зіграти концерт у подібному місці. І те, що вони добре відчули й влилися в цю локацію, дуже відчувається в самому відео".
Юра Базака: "Якщо після перегляду першого лайву в Національний музей сходить бодай одна людина — для нас це вже успіх. Крім того, у музеї за його 120-річну історію жодного разу не проводили капітального ремонту і його фасад потребує реставрації. Хотілося б привернути увагу до культурної спадщини нашого міста. Також такий формат точно відкриє для когось нову актуальну українську музику, а музиканти натомість отримають нову аудиторію".
Катя Войчук: "Хочеться, щоб різні культурні інститути робили більше спільних проєктів і зрозуміли, у чому переваги колаборацій. Якщо об’єднати зусилля, ідеї й ресурси кількох професійних команд, то результат стає набагато відчутнішим. Фанати гурту починають ходити до музею, відвідувачі музею — цікавитися не тільки живописом, а й сучасною музикою, а адміністрація й керівництво установи охочіше приймають міждисциплінарні проєкти".
Фото: Акім Карпач