Колаборації — одне з найпопулярніших і найцікавіших явищ у сучасній модній індустрії. Бренди з різних ніш і з різними цільовими аудиторіями об’єднуються й представляють щось нове. В Україні одним з піонерів якісних колаборацій став ювелірний Дім SOVA, який вже шість років постійно співпрацює з локальними дизайнерами, представляючи спільні колекції прикрас. Ми вирішили розповісти докладніше про цей процес.
Перша співпраця SOVA з українськими дизайнерами відбулася у 2014 році, коли інтерес до всього локального неухильно зростав. Разом з брендом LAKE Studio ритейлер представив покупцям відразу дві колекції — одна з перлами в нестандартних формах, а друга в мінімалістичному й дуже лаконічному стилі, з прикрасами, що імітують швейну голку. Подібний дизайн був досить революційним для українського ювелірного ринку на ту мить. "До цього ніхто не робив незвичних сережок-кафів або сережок-клаймберів, а колаборація дала змогу вийти за звичні рами й спробувати зробити абсолютно нові формати прикрас, — розповідає Анна Коваль, маркетинг-директорка SOVA. — Водночас обидві колекції були комерційно успішними, що дало команді змогу й далі розвивати цей напрям роботи".
Наступна колекція відбулася вже у 2018 році — разом із взуттєвою маркою MARSALA, що робило колаборацію ще несподіванішою й сміливішою. Вийшла вона якраз напередодні Дня всіх закоханих і була присвячена пошуку спорідненої душі. Дизайнерка Марія Маслій намалювала обриси людських облич, які й перетворилися на мінімалістичні сережки, браслети й брошки.
"Я завжди хотіла спробувати себе в ювелірній справі, попри те, що моя основна діяльність пов’язана із взуттям, — згадує Марія Маслій. — Колаборація — це завжди про підсилення двох. В об’єднанні й синергії народжуються нові форми й рішення. Це дуже цінна можливість розширити діапазон своєї творчості. У співпраці із SOVA мені вдалося втілити давню мрію про створення прикрас. У колаборації бренди можуть дозволити собі сміливість створювати нетиповий для свого ДНК продукт як з погляду самого дизайну, так і його подання. Об’єднання наших зусиль із SOVA — мій улюблений досвід роботи з іншим брендом. Це було так цілісно, професійно і на одній хвилі, що залишило тільки найприємніший посмак. Наша колекція була присвячена саме єднанню й цілісності, особливим зустрічам споріднених душ, які іноді дарує нам шлях".
Особливе місце в історії колаборацій SOVA належить бренду FROLOV. "Ми самі звернулися до Івана Фролова. У нас була ідея створення соціально орієнтованої колекції з благодійною організацією „100% Життя", яка веде активну боротьбу з ВІЛ і СНІДом в Україні. Нам важливо було залучити до проєкту дизайнера, здатного глибоко зрозуміти й надихнутися соціальною місією колекції. — згадує Анна Коваль. — Бренд FROLOV вже тоді активно працював із соціальними проблемами, і вибір був очевидний, а логотип бренду FROLOV — серце як символ життя — підказував нам, що ми йдемо в правильному напрямку". Натхненням для створення цієї колекції стали життя і творчість Фредді Мерк’юрі — людини, яка вміла віддаватися любові на 100%. Іван Фролов розповідає: "Дослідження сексуальності з різних сторін — це частина ДНК бренду FROLOV, тож отримавши пропозицію зробити колекцію, яка допоможе ще раз звернути увагу на проблеми безпечної любові, ми погодилися без роздумів. Також нам було важливо донести, що сьогодні навіть з ВІЛ життя може бути повноцінним і безпечним".
Через рік команди SOVA і FROLOV об’єдналися знову — у лютому 2020-го вийшла їхня друга спільна колекція. Якщо вперше Іван Фролов зробив ставку на агендерність, то цього разу додав більше романтичності прикрасам. Обличчям цієї колекції стала Валерія Караман — українська модель, яка також відома за зніманням у фільмі "Маяк" з Віллемом Дефо і Робертом Паттінсоном у головних ролях. Ця колаборація також вийшла тристоронньою — частину коштів з кожної проданої прикраси перераховували на придбання швидких тестів на ВІЛ. За останніми даними, зі старту продажу першої колекції FOR LOVE було закуплено понад 1700 тестів, а завдяки другій — благодійний фонд зумів придбати ще 700 мультитестів, які потрібні під час діагностики ВІЛ, сифілісу, гепатиту B і С.
"Колаборація із SOVA мені запам’яталася насамперед високим професіоналізмом з боку нашого партнера, — згадує Іван Фролов. — Ми працювали під девізом „Немає нічого неможливого", що додає свободи творчому процесу й надихає виходити за межі. У підсумку ця синергія двох брендів вилилася аж у дві колекції. Я радий, що нам вдалося поєднати ДНК FROLOV з глобальними ювелірними трендами й комерційним складником. Плюс потрібно зважати на те, що це була потрійна колаборація і ми ще мали думати про соціальний складник проєкту. Це надзавдання, і мені хочеться вірити, що ми з ним впоралися максимально".
Четвертий бренд, з яким SOVA об’єдналися, — Litkovskaya. Восени 2019-го вони представили колекцію, головним акцентом якої став малахіт. "Мені з дитинства запам’яталася збірка оповідань Бажова "Малахітова скарбничка", яку я дуже любила, тому малахіт став найголовнішим акцентом колекції. У цій колекції через використані матеріали мені хотілося передати характер крихкості й сили каменю — сильний камінь висить на тонких нитках, водночас почувається впевнено й міцно. Так само й жінка — тендітна й витончена, вона може бути сильною, вольовою, сміливою й упевненою", — пояснює свої ідеї й відчуття Ліля Літковська, для якої ця робота стала своєрідним дослідженням, де вона поєднувала суперечливі, на перший погляд, ідеї, щоб отримати візуально лаконічний і простий, але в підсумку двоїстий результат.
До речі, для SOVA робота з малахітом стала певним викликом, оскільки нині цей камінь не належить до ювелірних трендів, і бренд до певної міри ризикував, пов’язуючи з ним всю колекцію. Також були складності з пошуком вставок малахіту конкретної форми. "Це виявилося не найпростішою історією, оскільки у вільному доступі малахіт ідеальних форм і розмірів досить складно знайти. Ліля — максимальна перфекціоністка і на 300% знає, який результат хоче отримати. Це викликає величезну повагу, і ми розуміли, що місця компромісам не буде і нам потрібен тільки консенсус", — згадує Анна Коваль.
Майбутніх планів бренд поки не розкриває, але заінтриговує, що у 2021-му матимуть відразу дві колаборації, першу з яких представлять уже в березні. "Ми готові всіх дивувати, — розповідають у SOVA. — Ми відкриті до несподіваних колаборацій, коли співпраця не лежить на поверхні, як це було у разі з MARSALA".
Окремо варто розповісти про процес взаємодії SOVA з дизайнерами. За словами Анни Коваль, головне — це ідея, яка має бути унікальною, а не просто являти собою мудборд з Pinterest-картинок. "Іван Фролов і Ліля Літковська починали комунікацію з власних ескізів і думок, які вони планують закласти в прикраси. Також дуже важливо робити попереднє дослідження дизайнерської ідеї. Може виявитися так, що хтось вже придумав це до вас. І, на жаль, тоді ми втілити її не зможемо". Наступний важливий пункт — таймінг. SOVA — це компанія з графіком роботи, розписаним щонайменше на рік. Стосується це і капсульних колекцій, з якими нерідко виникають складнощі в практичному втіленні ідей. Звідси випливає і наступний пункт роботи — технологічна можливість виробництва. "Дуже часто, надихнувшись великими подіумними statement-прикрасами, дизайнери хочуть утілити подібні ідеї з нашим брендом. Але золото як метал має низку об’єктивних обмежень, які не дають змоги втілювати в життя всі фантазії та ідеї, — додає Анна Коваль. — Також важливо не забувати про вартість. Працюючи з об’ємними й помітними прикрасами, уже на етапі затвердження ідей важливо розуміти, якою буде ціна прикраси на полиці. Багато хто з дизайнерів дивувався, коли внаслідок підрахунку пропозиції навіть не дуже масивна прикраса могла в підсумку коштувати понад 15-20 тисяч гривень. Тоді комерційний успіх уже не ставав таким очевидним, на жаль".
Ще один важливий складник ефективної співпраці — спільне просування колекції. "Колаборація передбачає спільну підтримку й просування колекції. Найчастіше майже весь тягар фінансування колекції (створення й просування) лежить на плечах SOVA, — розповідають у бренді. — Ми це чудово розуміємо й свідомо йдемо на такі ризики, оскільки щиро віримо в успішність співпраці. Але від іншого бренду ми завжди чекаємо на допомогу в створенні контенту, pr-супроводі, оформленні колекції в крамниці, домовленостях з підрядниками й присутності на заходах, присвячених цій колекції".
"Колаборація не закінчується в момент створення зразків колекції — можна сказати, що цієї миті вона тільки починається, адже попереду на нас чекають величезні спільні зусилля, щоб зробити цю співпрацю успішною", — підсумовують у SOVA й змушують нетерпляче очікувати на їхні наступні колекції з найкращими українськими брендами.